Pramonininkai perspėja dėl Šemetos reformos augsiant kainas

2012.04.20, 16:57

Energijos produktų apmokestinimas pagal jų išmetamą anglies dvideginio kiekį Europos Sąjungoje (ES) kels dyzelino kainą, vartotojai bus priversti riboti kitas išlaidas ir tai sulėtins valstybių ūkio atsigavimą, teigia Lietuvos pramonininkų konfederacija.

"Atkreiptinas dėmesys, kad kylančios degalų kainos Lietuvos vartotojus ir jų perkamąją galią paveiks santykinai stipriau negu latvius ar estus. Estijoje išlaidos degalams sudaro 4,8%, Latvijoje – 5,8%, o Lietuvoje – 6,6% visų vartojimo išlaidų", - aiškina pramonininkai.

Anot jų, kylančios degalų kainos "reikšmingai didins" ir įmonių sąnaudas, mažins įmonių konkurencingumą ir galiausiai virs mažesniais pelnais, investicijomis bei prastesniais darbo rinkos rodikliais.

"Lietuvos verslas supranta ES energetikos ir prisitaikymo prie klimato kaitos tikslų svarbą, tačiau abejoja, ar  pasiūlytos mokestinės priemonės yra geriausias būdas šiems tikslams įgyvendinti – ypač kai euro zonos ūkis balansuoja tarp stagnacijos ir recesijos", - teigia Lietuvos pramonininkai.

Europos Komisija (EK) siūlo energijos produktų apmokestinimo direktyvos pataisas, kurios įvestų naują energijos mokesčio struktūrą – energijos produktai būtų apmokestinamai atsižvelgiant į jų išmetamą anglies dvideginio kiekį ir energetinę vertę.

Pasiūlymo autorius Algirdas Šemeta, už mokesčius, muitų sąjungą, auditą ir kovą su sukčiavimu atsakingas EK narys, tvirtina, kad "jokio energijos mokesčių šuolio nebus, pasiūlymo poveikis dyzelino kainoms yra gerokai perdėtas".

"Priešingai, siūlome apmokestinti visas kuro rūšis pagal neutralius, objektyvius ir racionalius principus. Degalai turi konkuruoti savo galimybėmis ir techninėmis savybėmis, o ne mokesčių lengvatoms", - teigia p. Šemeta.

Naujovės gyventojus pasiektų ir per degalų rinką, ir per būsto šildymą.

Pataisoms turėtų pritarti visos ES valstybės. Ketvirtadienį šiuos planus palaikančią rekomendacinio pobūdžio rezoliuciją, tačiau su lengvatas dyzelinui palaikančiomis pataisomis, priėmė Europos Parlamentas. Reformai pasiūlyta taikyti bandomąjį laikotarpį iki 2025 metų.