Valstybė – nebaudžiama konkurencijos pažeidėja

Publikuota: 2015-01-15
Dominykas Šumskis. LLRI jaunesnysis ekspertas
Dominykas Šumskis. LLRI jaunesnysis ekspertas
LLRI ekspertas

Konkurencijos tarybos nutarimai dėl valstybės institucijų padarytų Konkurencijos įstatymo pažeidimų sudaro reikšmingą  dalį. 2012–2014 metais 11 iš 24, t. y. beveik pusė, visų Konkurencijos tarybos nustatytų Konkurencijos įstatymo pažeidimų atliko valdžios institucijos.

Štai, kad ir naujausias pavyzdys. 2014 metų pabaigoje Konkurencijos taryba (KT) baigė tyrimą dėl valdžios institucijos atlikto konkurencijos iškraipymo. KT paskelbė, kad Šiaulių miesto savivaldybė galimai privilegijavo savo įmonę AB „Šiaulių energija“, sudarydama nepriklausomiems šilumos gamintojams sunkesnes sąlygas dalyvauti rinkoje. Tradiciškai pagrindinis savivaldybės argumentas – siekiame apsaugoti vartotojus. Kas iš tikro buvo apsaugotas? Savivaldybei priklausanti „Šiaulių energija“ nuo konkurencijos. O vartotojai – nuo mažesnių kainų.Privatiems konkurencijos pažeidėjams skiriamos milijoninės baudos, įmonių vadovai nušalinami nuo pareigų, jiems taip pat skiriamos baudos. Valdžiai pažeidus konkurenciją, jai negresia niekas. Dažniausiai viskas paskęsta biurokratijoje, nes KT yra praktiškai bejėgė. Iš pradžių KT tik pasiūlo panaikinti konkurencijos apribojimus. Valdžios institucijai nepaklusus, priimamas sprendimas, kuriuo oficialiai nustatomas pažeidimas ir įpareigojama jį panaikinti. Tačiau, net ir tai ne visada įtikina valdininkus. Tik atlikus dar vieną tyrimą ir nustačius, kad pažeidimas nepašalintas, KT įgyja teisę kreiptis į teismą.Valdžios institucijos jaučiasi nebaudžiamos. Na ir kas, jei bus pažeistas Konkurencijos įstatymas? Blogiausiu atveju, po daugiau nei metus trunkančios procedūros teismas panaikins konkurenciją iškreipiantį sprendimą. Pavyzdžiui, visai neseniai KT nustatė šiurkštų pažeidimą, kada viena savivaldybė nelegaliai įsteigė įmonę. Ką atsakė savivaldybės meras? „Vilnius vežė, veža ir veš“.Kai kurios savivaldybės nepasimoko net teismui panaikinus konkurenciją iškraipantį sprendimą. Pavyzdžiui, dėl Vilniaus savivaldybės veiksmų KT per pastaruosius 7 metus atliko net 8 tyrimus. Daugeliu atvejų teismai patvirtino, kad tyrimų metu nustatyti pažeidimai tikrai egzistuoja.Kaip pažaboti tokią savivalę? Skirtingai nei ūkio subjektams, kuriems už Konkurencijos įstatymo pažeidimus taikomos griežtos sankcijos, valdžios institucijoms ar jų pareigūnams viso labo pagrūmojama pirštu. Valdininkams apribojus konkurenciją, nukenčia ir vartotojas, kuris esant konkurencijai, galėtų tikėtis mažesnių kainų ir geresnės kokybės paslaugų, ir privatus verslas, kuriam apribojama galimybė dalyvauti rinkoje.Už neteisėtą savų įmonių protegavimą būtina bausti. Privatiems ūkio subjektams už Konkurencijos įstatymo pažeidimus yra taikomos didelės piniginės baudos. Viešojo administravimo subjektams būtina taikyti panašias sankcijas. Iškraipantys konkurenciją privalo žinoti, kad už tai gresia reali atsakomybė. Nes dabartinė situacija tokia, kad valdžios institucijos nesilaiko taisyklių, kurias pačios sukūrė.Tiesa, yra problema, kad paskyrus baudą institucijai, mokesčių mokėtojų pinigai paprasčiausiai bus perdedami iš vienos institucijos biudžeto į kitą. Tai neatlygintų žalos nei vartotojams, nei verslui. Tačiau šioje situacijoje, visų pirma, svarbu pasiekti atgrasymo efekto, nes šiuo metu įstatymo pažeidimas tiesiog nesukelia jokių veiksmingų pasekmių.Piniginių bausmių viešojo administravimo subjektams praktika nebūtų nauja. Viešųjų pirkimų įstatyme numatyta galimybė viešojo administravimo subjektui paskirti baudą už šio įstatymo pažeidimus. Siekiant sumažinti valdžios institucijų atliekamų konkurencijos pažeidimų, Konkurencijos įstatyme galėtų būti taikomos panašios sankcijos.Įvedus sankcijas už valdžios institucijų įvykdytus konkurencijos pažeidimus, padidėtų šių institucijų atsakomybė. Pareigūnai, žinodami apie gresiančias baudas, daugiau pagalvotų prieš privilegijuodami savo įmones. Priėmus tokius įstatymo pakeitimus, galima tikėtis, kad sumažės pažeidimų skaičius. Verslui būtų lengviau lygiomis teisėmis konkuruoti su valstybės įmonėmis, o vartotojas gautų konkurencijos atnešamą naudą.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Temos:
Vieta pagal augimą Bendrovė Augimas (2012-2015),% Veikla
55 UAB „Gevalda“ 556,5% Kelių ir automagistralių tiesimas
75 UAB „Drusta“ 480,3% Gyvenamųjų ir negyvenamųjų pastatų statyba
94 UAB „Stikloporas“ 409,8% Kitų, niekur kitur nepriskirtų, nemetalo mineralinių produktų gamyba
132 UAB „He-Ma“ 343,8% Gyvenamųjų ir negyvenamųjų pastatų statyba
146 UAB „Viskas dujoms“ 323,9% Kitų mašinų ir įrangos didmeninė prekyba

10 didžiausių Lietuvos bendrovių

TOP1000
Bendrovė Apyvarta (tūkst. Eur)
ORLEN Lietuva, AB 3.729.628
Maxima LT, UAB 1.524.423
Achema, AB 562.583
Sanitex, UAB 542.920
Lukoil Baltija, UAB 438.212
Lietuvos geležinkeliai, AB 428.994
Linas Agro, AB 427.384
Lifosa, AB 412.687
Norfos mažmena, UAB 408.922
Girteka logistics, UAB 395.143
Lentelė sudaryta pagal „Verslo žinių“ publikuotus reitingus iš bendrovių, pateikusių duomenis Registrų centrui.

Verslo žinių pasiūlymai

Smalsiems, protingiems, norintiems suprasti

Smalsiems, protingiems, norintiems suprasti

Tiems, kurie niekada nenustoja mokytis

Pažintinis žurnalas

Pažintinis žurnalas

Tiems, kas brangina savo laisvalaikį ir domisi rytojumi

Nepamirštamos kelionės laiku

Nepamirštamos kelionės laiku

Kas mėnesį laukia nauji įspūdžiai ir netikėti atradimai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

Nepraleiskite savo srities naujienų

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau