Pakalbėkim apie meną: Vilniaus rotušė

Publikuota: 2017-03-19
Adolfas Valeška (1905–1994). Vilniaus rotušė. Natiurmortas, 1942. 
„Lewben Art Foundation“ kolekcija
Adolfas Valeška (1905–1994). Vilniaus rotušė. Natiurmortas, 1942. „Lewben Art Foundation“ kolekcija
Autorius  

Kitą savaitę, kovo 23 d., Kaune, Mykolo Žilinsko dailės galerijoje, atidaroma paroda „Kelionėje, namie ir svajonėse: peizažai iš „Lewben Art Foundation“ kolekcijos“. Vienas iš parodos eksponatų – „Lewben Art Foundation“ kolekcijos rubrikoje pristatomas Adolfo Valeškos paveikslas „Vilniaus rotušė. Natiurmortas“.

Adolfas Valeška buvo tarp pirmųjų Kauno intelektualų ir menininkų, kurie persikėlė į 1939 m. rudenį Lietuvai sugrąžintą Vilnių. Apsigyvenęs istorinėje sostinėje, dailininkas pirmiausia pasinėrė į dailės gyvenimo organizavimą ir užsiėmė muziejų reikalais. Jis ne visai sėkmingai Vilniuje mėgino išplėsti Kaune esančio Bažnytinio meno muziejaus veiklą, bet greitai rado naują darbo barą – buvo paskirtas Vilniaus miesto dailės muziejaus direktoriumi. Muziejus veikė senajame rotušės pastate, tad A. Valeška neišeidamas iš kabineto galėjo stebėti senamiesčio gyvenimą. Šią galimybę jis išnaudojo nacių okupacijos metais, įsigaliojus draudimui dailininkams tapyti gatvėse. A. Valeška negalėjo pasistatyti etiudinės ant šaligatvio, bet jam niekas netrukdė tapyti rotušės aikštę žiūrint pro muziejaus langus.

1942-aisiais nutapytoje kompozicijoje „Vilniaus rotušė. Natiurmortas“ dera du A. Valeškos pasauliai – muziejinis ir išorės, miesto. Juos atitinka du žanrai: natiurmortas ir urbanistinis peizažas. Natiurmorte matyti du mėgstami A. Valeškos motyvai – gėlės ir medinė liaudiška Dievo Motinos su Kūdikiu statula. Natiurmortas liudija dailininko dėmesį nuo XX a. pradžios opiam nacionalinio stiliaus klausimui ir jautrumą tradicinio Lietuvos meninio paveldo išsaugojimui.

Peizažinis fonas iliustruoja vokiečių okupuoto Vilniaus kasdienybę. Aikštės pakraštyje įrengtame gėlyne žydinčios tulpės, balti debesys aukštame mėlyname danguje ir šviesūs praeivių drabužiai skatintų manyti, kad tapyta skaisčią ir šiltą pavasario dieną. Gražus oras ir saulė išviliojo į lauką šeimas su vaikais, senukus, jaunas poras. Tačiau pėsčiųjų būreliai šurmulio nekelia, scena rami, net tingi. Ji tokia dar ir todėl, kad gatvėse nematyti automobilių, vienintelės transporto priemonės – arklių traukiami vežimai. Ryškiaspalviu audiniu uždengta palangė, gėlių žiedai, saulėje linksmai švytintys raudoni namų stogai (koloristinė sąšauka su raudonu Dievo Motinos drabužiu) kuria mažorinę nuotaiką, tačiau paveikslo data primena, kad raudona – ne tik gyvybės ir šventės, bet ir karo bei kraujo spalva. Ši mintis smelkte nusmelkia suvokus, kad čia pat, vos už kelių žingsnių nuo rotušės, plytėjo uždara geto teritorija. Paveiksle pradėjus ieškoti karo tikrovės atspindžių, nustebina nemažas drobės formatas. Greičiausiai A. Valeška šį darbą ketino eksponuoti parodoje, nes sunaudojo jam nemenkas sunkiai gaunamų medžiagų atsargas.

Adolfas Valeška

Tapytojas, vitražistas, scenografas, meno bei kultūros tyrinėtojas gimė 1905 m. Kybartuose, Vilkaviškio apskrityje. Mirė 1994 m. Kaune.

1928 m. baigė Kauno meno mokyklą (studijavo tapybą).Tobulinosi Berlyne, Romoje, Paryžiuje. Įkūrė Bažnytinio meno muziejų, 1935–1940 m. buvo jo direktorius. 1944 m. A. Valeška pasitraukė į Vokietiją, Freiburgą.

1947–1949 m. vadovavo Freiburgo meno mokyklos (Ecole des Arts et Métiers) Tapybos studijai.

1948 m. A. Valeškos ir kitų bendraminčių iniciatyva Freiburge įkurtas Lietuvių dailės institutas.

1950 m. atvyko į JAV.1951 m. Čikagoje įsteigė Vitražo ir mozaikos studiją, kurioje atliko monumentalios dekoratyvinės dailės užsakymus įvairių konfesijų maldos namams. 1954–1956 m. Čikagos dailės institute dėstė vitražą. Nuo 1984 m. gyveno Indianoje.

1993 m. dailininkas grįžo į Lietuvą.

A. Valeška dalyvavo daugelyje parodų Lietuvoje ir užsienyje, jo kūrinių yra įsigiję Lietuvos ir kitų šalių muziejai, kolekcininkai. Už meninius nuopelnus visuomenei dailininkas įrašytas į garbingų asmenų sąrašą Čikagoje 1972 m. išleistoje knygoje „Personalities of the West and Midwest“, taip pat A. Valeška yra knygos „International who`s who in art and antigues“ sąrašuose.

Amerikos biografijos institutas A. Valeškai atsiuntė specialų diplomą, pagerbiantį dailininką už išskirtinumą, pasižymėjimą ir iškilumą.

A. Valeškos darbai Šv. Filomenos bažnyčioje ir Rotfei Zedek šventykloje įrašyti pavyzdinių religinių meno paminklų sąraše.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą LAISVALAIKIO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Verslo žinių pasiūlymai

Smalsiems, protingiems, norintiems suprasti

Smalsiems, protingiems, norintiems suprasti

Tiems, kurie niekada nenustoja mokytis

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

Nepraleiskite savo srities naujienų

Pažintinis žurnalas

Pažintinis žurnalas

Tiems, kas brangina savo laisvalaikį ir domisi rytojumi

Nepamirštamos kelionės laiku

Nepamirštamos kelionės laiku

Kas mėnesį laukia nauji įspūdžiai ir netikėti atradimai

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau