Plačiau pravėrė duris šešėliui

Publikuota: 2017-01-06 Autorius: Rašyti komentarą

Nuo šių metų pradžios įsigalioję keleivių vežimo taisyklių pakeitimai išplečia šią paslaugą galinčių teikti asmenų ratą, tačiau kartu atveria landą nelegaliems, mokesčių nemokantiems, pavežėjams, kurių veikla nei reguliuojama, nei reglamentuojama.

Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Susisiekimo ministerijai (SM), rengusiai minėtų taisyklių pakeitimus, buvo pateikta pastabų, tačiau, pasak Vilniaus vicemero Gintauto Palucko, į jas beveik nebuvo atsižvelgta. Todėl keleivių vežimo rinkoje gali susiklostyti problemų kupina padėtis – jau šiandien pranašaujama, kad taksi bendrovių liks tik vienetai. „Galvodami apie pavėžėjimą visi turėjo omeny „Uber“, bet durys dabar atidarytos bet kuriam dalyviui“, – VŽ aiškino p. Paluckas (2017 01 05). Šiandien sunku tiksliai nuspėti, kaip elgsis rinka, tačiau, pasak sostinės vicemero, viena aišku tikrai: savivaldybė negalės užtikrinti pavėžėjimo paslaugų kokybės.

Norėjo to SM ar ne, įsigaliojus naujoms keleivių vežimo taisyklėms, niekas negali patikrinti, ar asmuo, vežantis keleivį, dirba kaip pavežėjas ar nelegaliai – stabdyti automobilio negalima, o išorinių skiriamųjų ženklų ant tokio automobilio nėra, nes ir nereikalaujama. Norint tapti pavežėju, užtenka raštu informuoti savivaldybę – ši paslaugos rūšis, kad ir kaip būtų keista, nėra reguliuojama ir niekaip nereglamentuojama. Tad pavėžėjimas tampa ne viešąja paslauga, kokia yra taksi, o civiliniais santykiais, kuriuos reglamentuoja Civilinis kodeksas. Tai reiškia, kad kokybės, saugumo ir kitus klausimus vairuotojai ir keleiviai turi tarpusavyje išsiaiškinti patys.

Viena vertus, būtų galima džiaugtis, kad atsiranda konkurencija keleivių vežimo rinkoje. Kita vertus, sąlygos rinkos dalyviams – nevienodos. Taksi rinka yra reguliuojama, o pavežėjams beveik netaikoma jokių reikalavimų. Taksi paslaugų teikėjų asociacijos duomenimis, jau šiandien Vilniuje važinėja apie 1.000 automobilių, kurie naudojami kaip taksi, tačiau nėra taksi, – daugiau kaip pusė jų vargu ar yra išsiėmę kokias nors verslo pažymas ar pan. O kontroliuoti jų niekas negali: važiuoja ir važiuoja sau keleivių pilnas automobilis – tai klientai ar ne, kas supaisys...

Šešėlin lendantys pavežėjai – tikra rakštis legaliam taksi verslui. Jam reikalavimai gana griežti ir, specialistų vertinimu, kai kurie aiškiai pertekliniai, pvz., dėl techninės apžiūros periodiškumo. „Po šių (naujų) taisyklių tikrai kils klausimas, kam vairuotojui reikia rūpintis kvalifikacija, tikrintis sveikatą, atestacijomis, kam rūpintis automobiliu, jei pavežėjų transporto priemonėms – jokių reikalavimų“, – stebisi minėtos asociacijos vadovas Ričardas Kriukovas. Todėl prognozuojama, kad į pavėžėjimo verslą ners ne tik taksi vairuotojai, kurių jau ir dabar trūksta, – tarp visų pavežėjų išnyks ir pats „Uber“. Taisyklėse nebeliko reikalavimo turėti trejų metų vairavimo stažą, todėl dabar pavežėju gali tapti net asmuo, turintis pradedančiojo vairuotojo pažymėjimą.

Naujos keleivių vežimo taisyklės palieka landą asmenis, slepiantiems mokesčius. Priemonių jiems sugaudyti nėra, o pasikliauti vien sąžiningumu, matyt, dar pernelyg naivu. Keista, kad SM specialistai neatsižvelgė nei į sostinės savivaldybės, nei į Taksi paslaugų teikėjų asociacijos, nei į taksi vairuotojų profsąjungų pastabas. Beje, minėtos grėsmės būdingos ne tik sostinei – taisyklės galioja visoje Lietuvoje, tad problema netruks išplisti. Kauno lengvųjų automobilių taksi asociacija tikina, kad kol kas su pavežėjų problema nesusidūrė. Tačiau laukti sudėjus rankas irgi neverta – pasak asociacijos vadovo Zenono Šleiniaus, pavėžėjų veiklą būtina reglamentuoti, nes tai – irgi verslas.

O dabar šis „verslas“ ne tik iškreipia konkurenciją ir įneša chaoso – vadeliotojai nelegalai papildo ir taip nemenkas šešėlinės ekonomikos lankas.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Vieta Lietuvos „Gazelė 2015“ Bendrovė Augimas (2011-2014),% Apskritis
24 UAB „Projestos projektai“ 877% Vilniaus
38 UAB „Geležinkelių projektavimas“ 748% Vilniaus
41 Beta Media, UAB 731% Vilniaus
59 UAB „Maniga“ 590% Vilniaus
73 UAB „ELGUVA“ 531% Vilniaus

Verslo žinių pasiūlymai

Smalsiems, protingiems, norintiems suprasti

Smalsiems, protingiems, norintiems suprasti

Tiems, kurie niekada nenustoja mokytis

Pažintinis žurnalas

Pažintinis žurnalas

Tiems, kas brangina savo laisvalaikį ir domisi rytojumi

Nepamirštamos kelionės laiku

Nepamirštamos kelionės laiku

Kas mėnesį laukia nauji įspūdžiai ir netikėti atradimai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

Nepraleiskite savo srities naujienų

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau