Diena su „Baltic Amadeus“ vadovu: IT sektoriuje karjeros galimybių apstu

Publikuota: 2016-07-29
Autorius  

„Baltic Amadeus“ – ilgiausią istoriją turinčioje Lietuvos IT įmonėje – pastaraisiais metais pokyčių netrūko. Sutvarkyti veiklos procesai, įdiegta subalansuotų rodiklių sistema, paslaugų eksportas – tai tik keletas svarbiausių.

Apie juos ir ateities planus kalbamės su Andžejumi Šuškevičiumi, „Baltic Amadeus“ (BA) generaliniu direktoriumi.

Su juo bendrovės biure susitinkame pirmadieniui jau įdienojus. BA įsikūrusi Vilniuje, trijuose Visorių technologijų parko pastato aukštuose.

„Aš – buvęs programuotojas. Esu informacinių technologijų magistras. Į „Baltic Amadeus“ atėjau 2004 m. dirbti jaunesniuoju programuotoju. Vėliau tapau sistemų analitiku, paskui – projektų vadovu. Ėmiau vadovauti skyriui, departamentui, tapau atsakingu už visą įmonės projektų portfelį. Baugiau studijas BMI. 2013 m. ėmiau vadovauti bendrovei“, - karjeros laiptelius rikiuoja p. Andžejus ir šypsodamasis priduria, kad vadovo darbe apstu neapibrėžtumo, tad kartais su nostalgija prisimena programuotojo darbą ir kaip buvo paprasta, kai turėdavo per tam tikrą laiką padaryti konkrečią užduotį.

Tądien po geros valandos, pristatydamas bendrovės veiklą 13-kai praktikuotis čia susirinkusių studentų ir lygindamas programuotojo bei vadovo darbą, kaip vieną didžiausių skirtybių jis mini laiką iki rezultato: programuotojas darbo vaisius pamato gan greitai, vadovas – strateginių sprendimų padarinius įvertina po metų kitų.

„Sunkiausia man rutina. Kad ir sutarčių skaitymas. Smagiausia – bendras darbas su komanda ir rezultatai. Man tai patinka ir darbe, ir po darbo, kai kartu leidžiam laisvalaikį – laimėjimai, kurių pasiekiame visi drauge“, – kalba p. Andžejus.

Su darbuotojais

Bendrovės savininkai dabar jau pasitraukę į valdybą, kurioje strateginius sprendimus priima drauge su pagrindiniais samdomais vadovais bei generaliniu direktoriumi. Vadovų komandos užduotis – įgyvendinti, kas nuspręsta. Tam rengiami ir trumpesnio laikotarpio planai.

„Strategiją kuriame 3-5 metams. Dabartinė vadinasi „Enjoy IT“, kurios pagrindas – mėgavimasis savo darbu. Norime, kad jis tikrai patiktų ir mums, ir klientams. Su jais siekiame kurti kuo glaudesnius ryšius. Taip, mes - projektinė organizacija, tačiau sykį sukūrę produktą, norime išlaikyti ryšius su klientu. Laikome, kad sėkmingi projektai tie, kurie tęsiasi nuo pusmečio ir ilgiau. Pavyzdžiui su DNB banku Latvijoje dirbame jau 10 metų: tobuliname jau esamus produktus, kuriame naujus. Mūsų tikslas, – kad projektų krepšelyje ilgalaikių būtų dauguma“, – aiškina p. Andžejus.

Tokie projektai padeda išvengti ir pajamų svyravimo, nes IT paslaugų rinkoje justi sezoniškumas: darbų paprastai užgriūva metų pradžioje iki vasaros ir rudenį iki Kalėdų.

Nors svarbiausius sprendimus, kaip ir įprasta, priima vadovų komanda, p. Andžejus sako, kad jo tikslas – į strateginio planavimo procesą įtraukti visus 120 BA darbuotojų. Tokios patirties įmonė turėjo. 2011 m., kai bendrovėje dirbo apie 60 darbuotojų, strateginio planavimo sesijose dalyvavo visi.

„Susiskirstėme į komandas. Mums padėjo ir moderatoriai. Diskutavome ties kiekvienu tuo metu bendrovei svarbiu klausimu. Sprendimai buvo pristatomi visiems. Susiderinome požiūrius į daugelį klausimų. Puiki buvo patirtis ir man labai norisi prie jos grįžti“, – kalba jis.

Tada buvo suplanuoti ir kai kurie esminiai įmonės pokyčiai. Vienas iš tokių – eksportas. Iki 2011 m. BA dirbo tik Lietuvoje. Po metų bendrovė gavo pirmą užsakymą iš užsienio, dabar pajamos iš užsienio bendrovėms parduodamų paslaugų sudaro apie 70% visų pardavimo pajamų.

„Vienas iš pagrindinių mano uždavinių – į sprendimų priėmimo procesą kuo labiau įtraukti viduriniosios grandies vadovų. Jie kasdien greta darbuotojų, geriausiai juos pažįsta, tad pirmiausiai pajunta, kas gerai, ką reikia keisti“, – kalba p. Andžejus.

Ir pateikia pavyzdį: kai įmonėje buvo diegiama subalansuotų rodiklių sistema, kiekvienam darbuotojui buvo nustatyti ir jo ar jos veiklos vertinimo rodikliai, motyvavimo priemonės. Ir vieną, ir kitą geriausiai gali padaryti tiesioginis vadovas, o ne generalinis direktorius. Tad kodėl pastarasis vienas turėtų spręsti ir dėl kitų reikalų, susijusių su kasdieniais darbuotojų rūpesčiais?

„Kur tik galime, stengiamės išklausyti kuo daugiau darbuotojų“, – nuomonių įvairovės nauda neabejoja p. Andžejus ir suskumba į susitikimą su tądien į biurą sugužėjusiais studentais ir studentėmis - atranką įveikusiais praktikantais.

Su jaunimu kalba sukasi apie bendrovę, galimą karjeros kelią, aptariami jaunuolių lūkesčiai, pomėgiai, studijos.

Geriausiems praktikantams, kurių dauguma - universitetų ir kolegijų pirmakursiai - bus pasiūlytas ir darbas BA.

„Pirmiausia, paaiškinsime jiems darbo principus, pobūdį. Kiek vėliau patikėsime ir pirmas, jaunuolių žinias atitinkančias užduotis. Žinoma, su jais nuolat dirba patyrę kolegos. Tie, kurie nori ir stengiasi, tikrai turi visas galimybes įsitvirtinti“, - kalba p. Andžejus.

Klientų nestinga

BA paslaugas teikia bankams, draudimo, telekomunikacijų, logistikos bendrovėms. Vienas iš naujų, didelių pastarojo sektoriaus klientų – laivybos bendrovė, siekianti didinti efektyvumą. Kuo jai gali padėti IT sprendimai, teiraujamės vadovo?

Pasak jo, BA klientė pastebėjo, kad to paties tipo laivų sąnaudos skiriasi, tačiau ne visai aiškios priežastys. Tad laivuose norima diegti specialią IT įrangą, kuri rinktų tam tikrus rodiklius. Surinkti duomenys būtų siunčiami į krantą, apdorojami, siejami su orų prognoze. Šie duomenys keliautų atgal laivo kapitonui su tiksliomis rekomendacijomis, kaip valdyti laivą, kad sąnaudos būtų mažesnės.

„Didžiausias privalumas klientui tas, kad atsiranda galimybė lyginti duomenis iš to paties tipo laivų. Pavyzdžiui, paaiškėjus, kad laivas sunaudoja per daug kuro, nes jo vidutinis greitis per didelis, esant tam tikroms oro sąlygoms, kapitonas gautų rekomendacijas, kaip keisti laivo greitį“, – pavyzdį pateikia p. Andžejus.

Bet kokį projektą lengviausia suvaldyti tada, kai klientas yra greta. Kai paslaugos eksportuojamos, turėti šalia svečioje šalyje veikiančios bendrovės atstovą neįmanoma.

„Pasitelkiame visas priemones, kurios padeda bendrauti per atstumą. Kita vertus, daug dirbame su Skandinavijos šalių įmonėmis, o iki jų ne taip ir toli: ir patys nuvykstame, ir svečių sulaukiame. Švedai, norvegai mėgsta Vilnių. Bendraujame su jais ne tik darbe. Pavyzdžiui, šiemet vienos klientės iš Norvegijos darbuotojai bėgo drauge su mūsų darbuotojais Vilniaus maratone“, – apie ryšius su klientais pasakoja p. Andžejus.

Nors kultūrinių skirtumų nestinga, ilgainiui išmokstama dirbti drauge. Svarbiausia -patikimumas, nes sykį susikirtus, ypač, jei klaida rimtesnė, antros galimybės vargiai gali tikėtis. Tačiau, jei darbai atlikti puikiai, skandinavai rekomendacijų nešykšti.

„Čia didysis skirtumas nuo Lietuvos. Pas mus, jei kas blogai, tai sužinos visi. Jei gerai – niekas. Skandinavijoje priešingai: patenkintas klientas apie sėkmingą patirtį pasakos kiekvienam“, – gero žodžio galia džiaugiasi BA vadovas.

Mitus lauk

„Dėl klientų mes nekonkuruojame. Tik dėl darbuotojų“, – šypsosi p. Andžejus.

Pasak jo, pritraukti ir išlaikyti darbuotojus – didžiulė problema. IT specialistų poreikis tik didės ir vargiai tikėtina, kad pasiūla, bent jau artimiausiai metais, atsvers paklausą.

„Kai kalbame apie projekto sąnaudas, balansavimas tarp jų ir įkainių – įdomus užsiėmimas“, – juokiasi vadovas.

Besikalbėdami sukame ratą po įmonės biurą. Kai kurie darbuotojai susėdę atskiruose kabinetuose po kelis, viename aukšte įrengtas atviro plano biuras, kuriame susibūrę portalų, programėlių mobiliesiems įrenginiams kūrėjai.

„IT specialistus motyvuoja įdomūs projektai, įdomi veikla, užklasinės, kaip mes vadiname, pramogos“, – vardija p. Andžejus.

Jų bendrovėje tikrai nestinga. Čia pat ant sienos iškabinti „BA Challenge“ programos planai. Darbuotojams skirta programa sudalyta į 4 interesų grupes, kurios apjungia 24 sportines ir mąstymo veiklas per visus metus. Kur ir kiek dalyvauti, renkasi jie patys.

Priešais kavos aparatus esančiame kabinete ant stalų įpusėta milžiniška dėlionė – kliento dovana. Darbuotojai čia užsuka pamiklinti kantrybę ir pastabumą.

Greta ir poilsio kambarys su vaizdo žaidimais.

„Darbo dienai baigiantis su kolegomis čia sužaidžiam „Mortal Combat“. Tai būna, kad dieną baigiu gerai, o būna, kad ir nelabai“, – juokiasi p. Andžejus.

Viename iš kabinetų visą sieną puošia fotografijos. Tai dar vieno darbuotojų konkurso rezultatas.

Kalbai vėl grįžus prie darbuotojų, sutariame, kad apie IT specialistus sklando daugybė mitų, kurie daugeliu užkerta kelią ieškoti karjeros galimybių šiame sektoriuje. Vienas iš jų: jei jau IT, tai būtinai turi būti programuotojas. Tačiau darbų įvairovė čia didžiulė. Daugelyje įmonių laukiami grafinio dizaino specialistai, IT verslo analitikai. Pastarieji yra veikiau komunikatoriai, kurių darbas – kuo tiksliau išsiaiškinti kliento poreikius, detaliai išnagrinėti procesą, kurį siekiama automatizuoti, kokią vertę klientui turi kurti sistema ir visą šią informaciją standartizuotu būdu perduoti projektą vykdysiančiai komandai.

„Jei žmogus mąsto logiškai, jei turi menininko gyslelę, jis ar ji tikrai gali rasti savo vietą IT sektoriuje. Kalbame apie tai mokyklose per „Kam to reikia“ programą. Dalyvaujame „Infobalt“ ir „Tech City“ programoje „Akademija.it“. Jos tikslas padėti persikvalifikuoti jau specialybę įgijusiems žmonėms. Ją baigusių darbuotojų turime ir mes“, – kalba p. Andžejus.

Kad sykį atėjus dirbti į IT įmonę programuotoju, visą gyvenimą teks rašyti kodą, paneigia ir paties BA vadovo karjera.

„Kai kurie žmonės mėgsta programuoti ir jie šį kelią renkasi. Kiti tampa analitikais, projektų vadovais. Pasirinkimų labai daug. IT skvarba didžiulė ir nėra abejonių, kad ateityje ir banko darbuotojas, ir specialistas gamykloje turės bent šiek tiek išmanyti informacines technologijas“, – nuomone dalijasi p. Andžejus.

Per įgalinimą

Grįžtame į vadovo kabinetą. Už jame esančio stalo vienas po kito taisosi BA vadovai. Šiems bešnekučiuojant vis nuskamba žodis „gamyba“. Apie ką čia, teiraujuosi?

„Angliškai tai vadinama „software development“, o mes gamyba praminėme. Lyg ir gamykla kokia dvelkia, bet lietuviško atitikmens nėra. Gamyba apima ne tik pačios programos kūrimą, bet ir testavimą, kokybės užtikrinimą“, – aiškina Ruslanas Grumbianinas, BA projektų direktorius.

Pasak Irmanto Bankausko, pardavimų direktoriaus, su klientu pasiekus preliminarų susitarimą dėl paslaugos, skaičiuojama, kiek valandų darbo reikės, įvertinami turimi ištekliai, o sukirtus rankomis ir suburiama, bendrovės šneka tariant, gamybinė komanda.

„Su dauguma vadovų atėjome dirbti panašiu metu. Su kai kuriais drauge mokėmės, tad abipusis pasitikėjimas – didžiulis. Puikiai matau, kad savo srityse jie įgūdžiais ir žiniomis myliomis mane lenkia. Tad galiu vadovauti tik per įgalinimą ir delegavimą“, – jau po susirinkimo, atsisveikinant dar priduria p. Andžejus.

Ir sako esąs be galo dėkingas kolegoms, kad per atostogas nesulaukė nė vieno skambučio: vadinasi, procesai įmonėje veikia tinkamai, problemos sprendžiamos. Tiesa, ir pats kolegų jų laisvu laiku stengiasi netrukdyti.

Juk kas gerai nesiilsi, tas ir gerai nedirba.

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO VALDYMO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Verslo žinių pasiūlymai

Smalsiems, protingiems, norintiems suprasti

Smalsiems, protingiems, norintiems suprasti

Tiems, kurie niekada nenustoja mokytis

Pažintinis žurnalas

Pažintinis žurnalas

Tiems, kas brangina savo laisvalaikį ir domisi rytojumi

Nepamirštamos kelionės laiku

Nepamirštamos kelionės laiku

Kas mėnesį laukia nauji įspūdžiai ir netikėti atradimai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

Nepraleiskite savo srities naujienų

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau