Kam investuotojui socialinės atsakomybės ataskaita

Publikuota: 2017-01-05 Autorius: Rašyti komentarą

Socialinės atsakomybės ataskaitos Lietuvoje iki šiol buvo retenybė. Jei įmonės tokią rengdavo, tai būdavo labiau panašu į rašinėlį apie tai, kodėl jos šaunios: „Mes rūpinamės darbuotojais ir jų sveikata suteikdami nuolaidas sportuoti pasirinktame sporto klube“. Tokie pasigyrimai neatitinka socialinės atskaitomybės ataskaitoms keliamų reikalavimų ir negali nei paskatinti skaidrumo, nei auginti pasitikėjimo.

Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.

Situacija gali pasikeisti šiemet, nes ką tik įsigaliojo prieš Naujuosius metus Seimo priimtas Įmonių finansinės atskaitomybės įstatymo pakeitimas. Didelės viešojo intereso įmonės, kuriose dirba ne mažiau kaip pusė tūkstančio žmonių, privalės rengti ir skelbti metinę socialinės atsakomybės ataskaitą, kuri taps konsoliduoto metinio pranešimo apie įmonės veiklą dalimi.

Nepaisant to, jog kyla didelis susirūpinimas, jog tai bus „dar viena nereikalinga ataskaita“, jei tik nebūsime popieriui dirbantys formalistai, ji išties gali būti naudinga tiek pačioms įmonėms, tiek darbuotojams, klientams, galimiems investuotojams bei susijusioms suinteresuotoms šalims.

Turbūt svarbiausia, jog įgyvendindamos socialinės atsakomybės politiką įmonės susietų savo veiklos tikslus su prioritetais skirtingose socialinės atsakomybės srityse – aplinkosaugos, socialiniais ir personalo, žmogaus teisių užtikrinimo, kovos su korupcija ir kyšininkavimo. Natūralu, jog gamtos išteklius intensyviai naudojančiose įmonėse svarbiausi turėtų būti aplinkosauginiai tikslai, kurie (dėl mažėjančių išteklių sunaudojimo) ne tik didins įmonės veiklos efektyvumą, tačiau tuo pačiu didins visuomenės pasitikėjimą dėl diegiamų aplinkosaugininių naujovių.

Korupcijos skandaluose paskendusios valstybės valdomos ir privačios įmonės turėtų investuoti į skaidrumo priemonių diegimą, kurios neapsiribotų formaliais pareiškimais, tačiau būtų susiję su aiškių skaidrumo principų skatinimu ne tik įmonės viduje (pvz., vystant etikos kodeksus, interesų deklaravimo ar pranešimų apie galimus korupcijos atvejus sistemas, pan.), tačiau ir visoje tiekimo grandinėje.

Atsakant į nuogąstavimus dėl kaštų, susijusių su socialinės atsakomybės iniciatyvų vykdymu, reikia pastebėti, jog pastarieji atsiranda tuomet, kai į socialinę atsakomybę žvelgiama kaip į filantropinę ar išskirtinai su paramos skyrimu susijusią veiklą. Galima būtų teigti, jog būtent sąsajos su veiklos prioritetais trūkumas kompromituoja pačią socialinę atsakomybę ir jos naudą tiek įmonei, tiek visuomenei. Dar 2013 m. profesinių paslaugų įmonė „EY“ kartu su Jungtinių Tautų Vystymo programa darytas tyrimas parodė, kad tuo atveju, jei įmonės socialinės atsakomybės iniciatyvas vykdo strategiškai, susiedamos jas su pagrindinėmis įmonės veiklomis, grąža gali būti įspūdinga, išskirtiniais atvejais netgi iki 310 procentų.

Dėl socialinės atsakomybės ataskaitų rengimo taip pat nevertėtų „išradinėti dviračio“, o pastarąsias reiktų rengti naudojantis jau sukurtais ir paplitusiais socialinės atsakomybės standartais. Vienas tokių – pasaulinės atskaitomybės standartas (angl., global reporting initiative, GRI) gali padėti ne tik aiškiai apsibrėžti socialinės atskaitomybės sritis, bet ir pasirinkti socialinės veiklos rodiklius, kuriuos įmonės turėtų stebėti, matuodamos savo pažangą socialinės atskaitomybės srityje. GRI gali būti diegiamas palaipsniui: pradėti vos nuo kelių veiklos rodiklių ir vėliau plėsti juos į visą organizacijos veiklą apimančią rodiklių sistemą.

Nepaisant to, jog Lietuvoje per mažai praktikos, kuria remiantis galėtume objektyviai įvertinti nefinansinės atskaitomybės ataskaitų naudą įmonėms, tačiau labai iškalbingas yra Latvijos pavyzdys.

Energetikos įmonė „Latvenergo“ 2010-2011 m. patyrė ypač įspūdingo mąsto korupcijos ir sukčiavimo skandalų, po kurių pradėjo rengti ir viešinti nefinansinės atskaitomybės ataskaitas atskleisdamos ir viešindamos naujuosius korporatyvinio valdymo principus, pokyčius organizacinėje struktūroje, skaidrumo principus, kurie yra taikomi tiek įmonės viduje, tiek santykiuose su trečiosiomis šalimis. Nepaisant to, jog esminį pokytį veiklos efektyvumui padarė pačios reformos ir pokyčiai, kurių ėmėsi organizacija, tačiau audituojamos nefinansinės atskaitomybės ataskaitos prisidėjo prie spartesnio ir didesnio pasitikėjimo įmone bei leido tapti vienu geriausiu valdomų įmonių pavyzdžių Baltijos regione.

Šis pavyzdys taip pat gali tapti iliustracija to, kaip neformalus požiūris į nefinansinės atskaitomybės ataskaitas gali tapti naudingas ne tik konkrečiai įmonei, bet ir visos valstybės mastu.

Visų pirma, didesnis socialinės atsakomybės principų taikymas didžiosiose įmonės padidins pasitikėjimą ir skaidrumą šiomis įmonėmis, nes kiekvienas besidomintis šių įmonių „sveikata“ galės geriau ir tiksliau įvertinti tiek šių įmonių vertę, tiek rizikingumą iš įvairių perspektyvų – finansinės, socialinės, aplinkosauginės. Tai bus didelis privalumas siekiant pritraukti investicijų į Lietuvą - „EY“ vykdomi kasmetiniai investicinio patrauklumo ir skaidrumo tyrimai rodo, jog institucinių investuotojų dėmesys nefinansinei informacijai ir skaidrumo praktikai vis didėja priimant strateginius sprendimus. Taip pat tokios informacijos atskleidimas padės ir kontroliuojančią funkciją atliekančioms įstaigoms, padidins taikomų kontrolės principų efektyvumą.

Bet kaip ir rinkoje, kur procesus reguliuoja paklausos ir pasiūlos dėsnis, taip ir socialinės atskaitomybės srityje, vienos pačios ataskaitos lūžio nepadarys. Tam, kad įmonės turėtų motyvacijos šias ataskaitas rengti rimtai, visi turime demonstruoti poreikį šiai informacijai. Valstybė turi jų reikalauti, analizuoti, viešinti,siekti didinti atskaitomybę, pagirti bei pasidalinti gerosiomis praktikomis. Verslo asociacijos turi prižiūrėti ir formuluoti tikslus atskirose ūkio šakose. Žurnalistai ir visuomenė – domėtis jų turiniu.

Liudas Jurkonis, EY socialinės atsakomybės ir korupcijos prevencijos ekspertas

Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO VALDYMO savaitraštį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 

Verslo žinių pasiūlymai

Nepamirštamos kelionės laiku

Nepamirštamos kelionės laiku

Kas mėnesį laukia nauji įspūdžiai ir netikėti atradimai

Smalsiems, protingiems, norintiems suprasti

Smalsiems, protingiems, norintiems suprasti

Tiems, kurie niekada nenustoja mokytis

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

Nepraleiskite savo srities naujienų

Pažintinis žurnalas

Pažintinis žurnalas

Tiems, kas brangina savo laisvalaikį ir domisi rytojumi

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau