SkGD laivą-saugyklą norėtų išpirkti jau dabar

„Rudenį priimsime galutinį sprendimą dėl SkGD laivo išpirkimo, tačiau tam reikia ruoštis jau dabar”, – Vyriausybės pranešime spaudai, išplatintame po eilinio SkGD terminalo projekto įgyvendinimo komisijos posėdžio, cituojamas p. Butkevičius.
Šiame komisijos posėdyje Vyriausybė kartu su bendrove „Klaipėdos nafta“ ieškojo būdų, kaip sumažinti SkGD terminalo eksploatavimo sąnaudas. Vienas tokių būdų – išpirkti dabar nuomojamą SkGD laivą. Sprendimą dėl to žadama priimti rudenį.
„Visos SkGD terminalo sąnaudos yra įtraukiamos į gamtinių dujų tiekimo saugumo papildomą dedamąją prie gamtinių dujų kainos. Įvertinus nuosekliai mažėjantį gamtinių dujų vartojimą ne tik Lietuvoje, bet ir Baltijos šalyse, matome, kad infrastruktūros kaštų dalis gali augti, todėl jau dabar svarstome, kaip sumažinti naštą. Priimtas sprendimas, kad iki rudens Vyriausybė ir Klaipėdos nafta pasiruoš visus reikiamus teisės aktus, jog būtų galima apsispręsti dėl paskolos paėmimo laivo išpirkimui”, – teigė premjeras.
Ekspertų vertinimu, šiuo metu finansų rinkose skolintis yra labai palanki situacija, todėl svarstoma galimybė priimti sprendimą dėl laivo išpirkimo po 10 metų, tam ruošiantis jau dabar ir imant paskolą.
Numatoma, jog bendrovė „Klaipėdos nafta“ jau šiemet pasiruoš pirkti iki 300 mln. Eur ilgalaikę paskolą. Galutinis sprendimas bus priimtas rudenį, įvertinus visas aplinkybes, atlikus pasiruošimo darbus.
Išnaudojus palankias finansavimo galimybes ir įgyvendinus SkGD laivo-saugyklos refinansavimą, Lietuva galėtų pasiekti apie 70 mln. Eur naudą per 30 metų.
VŽ rašė, kad, preliminariais skaičiavimais, per 10 metų Lietuva už laivo-saugyklos nuomą sumokės 521 mln. Eur.
Norėtų matyti daugiau skaičių
Komentuodami Vyriausybės planus rudenį apsispręsti dėl SkGD laivo išpirkimo, ekspertai VŽ teigė, kad pirmiausia būtina sulaukti daugiau informacijos ir konkrečių sandorio detalių, tik tada daryti galutines išvadas, ar toks Vyriausybės žingsnis yra finansiškai pagrįstas.
Gintaras Rutkauskas, Finansų analitikų asociacijos valdybos narys, VŽ teigė, kad, matyt, šį rudenį, kai Vyriausybė priims galutinį sprendimą, ar išpirkti laivą jau dabar ir kokiomis sąlygomis tai padaryti, sulauksime tokio sandorio detalių. Tuomet bus galima į jas įsigilinti.
„Bet vertinant preliminariai, atrodytų, kad planuojamas neblogas sandoris. Vyriausybė dabar skolinasi pigiausiai per daugelį metų. Bet tikėtina, kad paskolų kainos artimiausiu metu ims kilti. Bent jau matomi ženklai, kad taip gali atsitikti. Tarkim, Vokietijos suteikiamos paskolos po truputį pradeda brangti“, – aiškina ekspertas.
Be to, pasak pašnekovo, ir pastaruoju metu maždaug trečdaliu kritusi laivų kaina pasaulio rinkoje leidžia teigiamai vertinti sandorio dėl SkGD terminalo laivo išpirkimo iš norvegų kompanijos perspektyvumą: „Tiesa, kadangi pastaruoju metu pasaulyje statoma nemažai SkGD terminalų, tad laivai su išdujinimo įranga nėra taip atpigę kaip kiti laivai, vis dėlto jie rinkoje kiek pigesni nei kiek anksčiau.“
Vaidotas Rūkas, „INVl Asset Management” Fondų valdymo skyriaus vadovas, irgi teigia, kad kol kas pasigenda daugiau informacijos ir konkrečių, pagrįstų skaičiavimų, kiek Lietuvai kainuos išpirkimas, kokiomis sąlygomis būtų pasiskolintos tos lėšos, kurios būtų panaudotos sandoriui, kokie būtų alternatyvūs kaštai.
„Sunkoka tai vertinti kaip nors labai vienareikšmiškai, nes dar nežinom daugybės labai svarbių detalių. Pavyzdžiui, neaišku, kiek iš tikrųjų sutaupysim, jeigu išpirksim šį laivą-saugyklą jau dabar, ar po dešimties metų, per tą laiką mokėdami atitinkamą nuomos mokestį norvegų bendrovei“, – VŽ sakė p. Rūkas.
„Norėtųsi pamatyti visus alternatyviuosius kaštus. Taigi, reikia gerokai daugiau skaičių ir apskritai informacijos apie šį galimą sandorį, tik tada galėtume teikti kažkokius konkretesnius vertinimus“, – pridūrė jis.