Islandijos byla

Keletu dienų anksčiau „Glitnir“ vadybos pirmininkas ir direktorius slapta
Centinis bankas aiškiai manė, kad tai nuramins rinkas ir atkurs pasitikėjimą Islandijos bankais. Dabar atrodo, kad apsiskaičiavimo. Reitingų agentūros
Islandijos vyriausybė spalio 6 d. Altinge (parlamente) prastūmė ypatingos skubos įstatymus. Jie suteikė teisę finansų priežiūros tarybai perimti bankų valdymą. Kad būtų išvengta indėlių atsiėmimo, įstatymas apibrėžė, jog visi
VERSLO TRIBŪNA
Galima sakyti, kad Amerikos bankų krizė (žlugus „Lehman Brothers)“ buvo kibirkštis, įžiebusi liepsną, o toji prarijo Islandijos finansų sistemą. Bet nacionalinė katastrofa gali būti visiškai paaiškinta tik įvertinus pastarųjų
Viešojo sektoriaus (jis sudarė nuo 36 iki 48 procentų bendrojo nacionalinio
Kai užsienio spekuliantai, pajutę pavojų, puolė atsiiminėti savo pinigų, kronos vertė krito. Tiesa, „žlugimas“ būtų tikslesnis žodis paaiškinti tam reiškiniui. Nuo 2008 metų pradžios iki finansinės sistemos subyrėjimo spalio mėnesį kronos vertė krito 70 procentų. Kurį laiką krona nebuvo oficialiai
Islandija ir Airija: lemtingas skirtumas
Šiame kontekste įdomu palyginti dviejų salų – Islandijos ir Airijos – likimus. Abiejų salų ekonomikos vis džiugino greito ekonomikos augimo laikotarpiais. Abiejose šalyse plėtrą maitino nuolatinė užsienio kapitalo investicijų srovė. Abiejose šalyse gyvenimo ir vartojimo lygis pašoko. Abi ekonomikos jautė perkaitimo įtampą. Bet tuo panašumai ir baigiasi. Didysis
Islandijos komerciniai bankai užaugo pernelyg dideli tokiai šaliai, o gal Islandija buvo per maža bankams. Airijos vyriausybės vadovas (air. taoiseach) Brianas Cowenas sakė: „Ačiū Dievui, Airija yra Europos Sąjungos narė ir jau
Greita Islandijos bankų plėtra kartu akivaizdžiai pažeidžiama krona turėjo jau prieš keletą metų signalizuoti Islandijos vyriausybei ir centriniam bankui apie pavojų. Kokios buvo galimybės veikti? Viena – padidinti centrinio banko užsienio valiutos rezervus taip, kad jie bent jau atitiktų bankų trumpalaikius
Kitas sprendimas būtų priversti bankus, bent jau didžiausius, perkelti jų pagrindines buveines į euro zoną. Juk maždaug keturi penktadaliai jų veiklos vykdyta ne Islandijoje, o daugiausia euro zonoje. Tai būtų pašalinę dabartinės valiutos riziką ir įtrauktų bankus į atitinkamų centrinių bankų indėlių garantijų sistemą, taip pat laiduotų Europos centrinio banko paramą. Nors šis klausimas buvo iškeltas viešai, niekuomet valdžios nebuvo
Trečia galimybė buvo stoti į Europos Sąjungą ir siekti atitikti Mastrichto kriterijus, kad būtų galima įsivesti eurą. Tačiau ši galimybė nebuvo laikoma tinkama dėl konservatorių partijos vadovybės, vadovaujančios vyriausybei, antieuropietiškų nuostatų. Jų euroskepticizmas yra iš dalies inspiruotas bendraminčių tarp britų torių, iš dalies – Amerikos neokonservatorių ideologų, žiūrinčių į Europos Sąjungą kaip į savotišką socialistinį sąmokslą, o iš dalies – jų pačių nacionalistinio paveldo.
„Nothern Rock“ banko griūtis Didžiojoje Britanijoje
Islandijos padėties apžvalga neįkvėpė pasitikėjimo Islandijos vyriausybės ar centrinio banko gebėjimais susidoroti su
Privatus uždarbis, bendras nuostolis
Islandijos pagalbos kreipimasis į TVF, nors ir buvo itin skubus, vis dėlto buvo atidėtas daugeliui savaičių. Priežastis? Ginčas tarp Islandijos ir Didžiosios Britanijos vyriausybių. Dėl ko buvo nesutariama? „Landsbankinn“ buvo
Kai Islandijos bankai griuvo, iš karto kilo klausimas, kas turėtų garantuoti už indėlius. Pagal Europos ekonominės erdvės susitarimą bankų padaliniai užsienyje yra prižiūrimi kilmės šalies institucijų. Islandijos bankų suformuotas indėlių garantijų fondas nė iš tolo neturėjo pinigų, reikalingų apmokėti indėlių
Islandijos ministras pirmininkas iš pradžių tvirtino, kad šiedu dalykai – diskusija su Didžiosios Britanijos vyriausybe ir Islandijos kreipimasis dėl TVF pagalbos – yra nesusiję. Jis net didvyriškai paskelbė, kad nepasiduos britų grasinimams šiuo klausimu, ir pasiūlė, kad ginčą spręstų nepriklausomas arbitras. Galiausiai juo tapo Prancūzija, kadangi tuo metu pirmininkavo Europos Sąjungai (ES). Ji ir išsprendė ginčą. Labai paprastai. Islandijai buvo tiesiog pasakyta, kad ES nepritars TVF gelbėjimo plano įgyvendinimui, kol Islandija
Kartu Europos Sąjunga aiškiai parodė, kad Islandija gaus paskolų ir jos leis vyriausybei įvykdyti dalį įsipareigojimų indėlininkams. ES argumentavo, kad kiekviena abejonė indėlių garantijų sistema Europoje gali pakirsti pačios ES finansų sistemos stabilumą. Taip pat Islandijai buvo pasakyta, kad jeigu šalies vyriausybė skubos tvarka spalio mėnesį priimtuose įstatymuose garantavo visų Islandijos piliečių indėlių saugumą, tai tokia pati taisyklė turėtų būti taikoma
Šis sprendimas kelia dvi esmines problemas: viena – ar Islandijos skolos našta artimojoje ateityje nepranoks šalies gebėjimo mokėti ir taip nesugriaus perspektyvų greitai atsigauti. Kita – klasikinė moralinės rizikos problema, ji visuomet iškyla prasidėjus tokio pobūdžio finansinėms krizėms. TVF skaičiuoja, kad Islandijos skolos našta prasidėjus krizei sieks 80 procentų bendro
Islandijos valdžia vis dar bando išsiaiškinti bankrutavusių bankų padėtį ir derasi su jų užsienio kreditoriais. Bendras paveikslas kol kas visiškai neaiškus. Bet blogiausias scenarijus, atsižvelgiant į turto nuvertėjimą ir rimtą Islandijos BNP susitraukimą, rodo, kad skolos našta gali pasiekti pusantro BNP. Tai reikštų, kad skola, tenkanti vienam žmogui, bus dvigubai didesnė už tekusią Vokietijai po Pirmojo pasaulinio karo. Vokietijos atveju pokarinė skolos našta,
Didelė rizika atneša dosnų atlygį. O tai reiškia, kad, kai rizikingos investicijos žlunga, investuotojai patys turėtų prisiimti nuostolius. Jeigu ne – visa kapitalistinė sistema griūva dėl moralinės rizikos. Kodėl koks nors investuotojas turėtų likti doras arba bent jau žaisti pagal taisykles, jei jis
Toks pateisinimas netinka Islandijai. Visos šalies finansinė sistema jau subyrėjusi. Klausimas toks: kodėl Islandijos mokesčių mokėtojai verčiami
Gelbėjimo planas ar kolektyvinė bausmė
Pastaruosius du dešimtmečius Pasaulio bankas ir TVF gyvavo veikiami vadinamojo Vašingtono susitarimo. Tai reiškia, jie vadovavosi neokonservatyvia ideologija, o ji suponuoja, kad valstybė visuomet yra dalis problemos, bet
1997–1998 metų krizės Azijoje atveju TVF pritaikė savo griežtąją programą šalyse, kurias paveikė masinis kapitalo atoslūgis. Šios programos pamatai yra staigus ir didelis bankų paskolų palūkanų normų kėlimas (kad būtų išvengta kapitalo bėgimo ir būtų palaikoma valiutos vertė) ir fiskalinio taupymo programa, numatanti rimtą socialinių išlaidų karpymą – ir investicijų, ir gerovės srityse. Dabar jau sutariama, kad TVF neteisingai įvertino padėtį ir nevykusiai pritaikė vaistus. Pietų Korėjos atveju, pavyzdžiui, programa nepadėjo išvengti kapitalo bėgimo, palaikyti vono vertės (jis krito 49 procentais) ir
Vėliau TVF viešai atsiprašė dėl savo klaidų, taigi lyg ir suteikė šiokios tokios vilties, kad iš klaidų mokosi. Kalbant apie šią krizę, verta atkreipti dėmesį, kad nė viena išsivysčiusi šalis netaiko standartinių TVF propaguojamų griežtų vaistų.
Kadangi Islandija yra pirmoji vadinamoji išsivysčiusi šalis, kuri per
pastaruosius 36 metus pateko į TVF globą, yra prasmės paklausti, ar TVF ko nors
išmoko iš praeities klaidų?
Atsakymas, atrodo, yra „taip ir ne“. Trys
Dabar Islandijos ūkis patekęs į defliacinę spiralę. Pakelti palūkanų normas daugiau kaip 20 procentų būtų labai veiksminga priemonė nuvaryti į bankrotą vis dar šalyje veikiančias neįsiskolinusias įmones, taip padidinti nedarbą ir bendrą skurdą. Tai būtų visiškai priešingas veiksmas tam, ką centriniai bankai daro visame pasaulyje – tai yra mažina palūkanas stengdamiesi skatinti ekonomiką.
INFO
Pamokos
Jeigu vardintume pamokas,
kurių galima išmokti iš Islandijos žlugimo, tarp jų tikrai turėtų būti
1. Pasaulyje, kuriame didžiulis kapitalas nevaržomai juda per tautines
sienas, maža „nepriklausomos“ valiutos zona neturi jokių galimybių išlikti
praūžus dabartiniam (arba būsimam) finansiniam uraganui.
2. Jeigu Islandija
būtų parodžiusi apdairumą kaip Airija ir įstojusi į ES bei įsivedusi eurą,
sekdama buvusiomis Europos laisvosios prekybos sutarties partnerėmis (Suomija,
Švedija ir Austrija) 1995 m. arba kiek vėliau, ji būtų patyrusi bankų krizę, bet
būtų išvengusi žlugdančios valiutos krizės, o būtent ji gali padaryti Islandijos
3. Kitoms mažoms Europos valstybėms
pamoka būtų paspartinti griežtas ekonomines programas, kad greičiau būtų
pasiekti Mastrichto kriterijai ir būtų galima įvesti eurą.
4. Europos
Sąjungai laikas peržiūrėti finansų rinkų priežiūros institucijų tinklą ir
sukoordinuoti visos Europos indėlių garantijų sistemas.
5. Visas pasaulis
galėtų iš šio pamišusių nuo godulio ir beatodairiškumo finansų rinkų spektaklio
išmokti, kad laikas tarptautiniu mastu sutarti dėl griežto reguliavimo ir
priežiūros, taikyti griežtas bausmes taisyklių nesilaikantiems veikėjams.
6.