2017-03-01 18:02

Kaseliauskas: tikrosios VMI problemos nutylimos

Jurgitos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Jurgitos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Valstybės darbų programos mokestinė dalis parengta atmestinai, o tikros problemos apeinamos, pažymi Modestas Kaseliauskas, UAB „Taxlink“ partneris. VMI jis vadovavo nuo 2005 m. iki 2014 m.

„Per mano beveik dešimtmetį vadovavimo vietos ir centriniam mokesčių administratoriui teko matyti daug programų, veiksmų planų ir iniciatyvų dėl mokesčių administravimo gerinimo. Turiu pripažinti, kad pastarasis pasižymi labai dideliu abstraktumu, naujovių stoka, o tikros problemos jame apeinamos, – pažymi p. Kaseliauskas. – Atrodo, jog žmonės, formulavę pasiūlymus mažų mažiausiai elgėsi atmestinai. Galima pasakyti ir dar griežčiau.“

Anot jo, Vyriausybės plane siūlomos priemonės paimtos iš buvusių ir jau įgyvendinamų planų ar tarptautinių organizacijų dokumentų. Kai kurios priemonės VMI buvo pristatytos dar 2014 m. pavasarį tuometiniam premjerui Algirdui Butkevičiui ir buvo gautas jo pritarimas.

Dalis į priemonių planą patekusių priemonių įgyvendinamos ir dabar. Prie tokių galima priskirti įmonių grupių ir didžiųjų mokesčių agresyvių mokesčių planavimo schemų kontrolę, kovą su neteisėtu praturtėjimu.

Programoje rašoma, jog didesnio dėmesio sulauks ir įmonės, kuriose 10% ir daugiau darbuotojų uždirba mažiau nei minimali mėnesinė alga. VŽ žiniomis, toks kriterijus taikomas ir dabar atrenkant rizikingas bendroves. Darbdavių darbuotojams priskaičiuojamų vidutinių draudžiamųjų pajamų viešinimo priemonė jau įgyvendinta.

Iššūkių – sočiai

„Didžiausias veiksmų plano trūkumas – ji apeina pagrindines mokesčių administravimo problemas“, – pažymi p. Kaseliauskas. Anot buvusio VMI vadovo, būtina labai atsakingai audituoti darbus, atliktus kuriant išmaniąją mokesčių administravimo sistemą (i.MAS).

„i.MAS buvo suplanuota kaip sistema, kuri mažina administracinę naštą, padeda rinkti mokesčius ir yra bilietas į XXI amžiui deramą mokesčių administravimą. Dabar ryškėja priešingi požymiai – sistema sunkiai veikia, didina administracinius kaštus verslui, o jos nauda visiškai neaiški. Ji tampa naudinga patiems diegėjams ir konsultantams, kurių patirties vargu ar užtenka, kad galėtų įgyvendinti tokius projektus“, – teigia p. Kaseliauskas. Anot jo, tokiam auditui reikia pasitelkti kvalifikuotus IT ir veiklos išorinius auditorius, konsultantus iš didžiojo ketverto.

„Būtina apsispręsti dėl VMI, FNTT, „Sodros“ ir muitinės apjungimo, kuris leistų pagerinti administravimą ir sutaupyti kaštus. Jei bus priimtas sprendimas nejungti, būtina užtikrinti, kad tos institucijos veiktų vienos strategijos ir atsakomybės ir atskaitomybės rėmuose ir siektų bendro rezultato“, – pabrėžia p. Kaseliauskas.

Jeigu institucijos nebus jungiamos, VMI jis siūlo jungti į vieną juridinį asmenį, atsisakyti nereikalingų etatų ir padidinti atlyginimus – ypač aukštos kvalifikacijos ir paklausių kompetencijų darbuotojams.

„Didžiulė problema, kad VMI per pastaruosius metus paliko didžioji dauguma aukštos kompetencijos mokesčių specialistų“, – apgailestauja p. Kaseliauskas.

52795
130817
52791