Ministeriškas pingpongas
NT mokesčio gyventojams apskaičiavimo tvarka pasikeitė po rugsėjo 22 d. KT nutarimo – jame teigiama, kad Konstitucijai prieštarauja NT mokesčio įstatymo nuostata, pagal kurią tiek fizinio asmens turtui, tiek visam šeimos narių turtui taikoma tokia pati neapmokestinamoji NT vertė – 220.000 Eur. Pagal minėtą įstatymą, asmenys, kurie yra šeimos nariai, turėjo mokėti mokestį nuo mažesnės vertės turto negu tie, kurie neturi šeimų, KT vertinimu, toks teisinis reguliavimas pažeidžia konstitucinį asmenų lygiateisiškumo principą.
Teisininkai aiškina, kad remiantis KT nutarimu tereikia tą NT vertę skaičiuoti individualiai kiekvienam atskiram asmeniui, nepriklausomai nuo jo šeimyninio statuso. Tačiau realiai NT mokesčio mokėtojai pasijuto esantys aklavietėje. Nes nei Finansų ministerija (FM), nei Valstybinė mokesčių inspekcija (VMI) nepateikė oficialaus išaiškinimo, kaip vertina susiklosčiusią situaciją ir kaip gyventojams šiemet reikėtų skaičiuoti NT mokestį. Situacija dviprasmiška: dalį šių metų galiojo viena NT mokesčio gyventojams apskaičiavimo tvarka, o po rugsėjo 22 d. tvarka pasikeitė. O jei gyventojai tą mokestį jau sumokėjo anksčiau – ir būtent pagal ankstesnę tvarką? Nuo rugsėjo 22 d. įsigaliojusios KT nuostatos atgaline data netaikomos, t. y. „jos taikomos iki tos datos dar neįvykdytoms prievolėms“. Ar tai reiškia, kad jei kas nors jau sumokėjo NT mokestį už 2015 m. skaičiuodami jį nuo bendro šeimos NT iki KT rugsėjo 22 d. nutarimo, jie jau negalės reikšti pretenzijų VMI? O visi tie, kurie pagal seną tvarką mokėjo dar ankstesniais metais? Juk buvo pažeistas lygiateisiškumo principas.
Klausimų kyla ir daugiau. Pirmiausia – kodėl iki šiol tylėjo ir FM, ir VMI? Juk nuo KT nutarimo praėjo daugiau kaip du mėnesiai, o mokesčio mokėjimo terminas – visiškai prie pabaigos? Jei šio mokesčio mokėtojai, nesulaukę normalaus išaiškinimo, pavėluos sumokėti, – ko gero, teks mokėti delspinigius? Valstybė, užuot informavusi ir skatinusi mokėti mokesčius, skatina palaukti? Kad vėliau galėtų pasipinigauti? Kaip mūsų valstybėje tvarkomi mokesčių srautai?
Abi institucijos tylėjo, kol į jas nesikreipė „Verslo žinios“. Tačiau ir sujudinus šį stovintį vandenį, aiškiau nepasidarė. Nuo pirmadienio esame įtraukti į pingpongo, arba, lietuviškai tariant, stalo teniso, žaidimą: FM siunčia į VMI – esą „jos prievolė komentuoti, kaip įstatymai yra taikomi praktikoje“. O ši institucija tikina, kad laukia suderinimo su ministerija ir t. t. Po tokių kelių atsišaudymų vakar vėl viskas prasidėjo iš pradžios... Vieni su kitais vis kažką „derina“. Iki dienos pabaigos taip ir nesuderino.
Padėtis daugiau nei keista. Už mokesčius atsakingos institucijos siunčia signalą, kad netvarka yra toleruotina. Net ir du mėnesius miegojusios, tvarkos išaiškinti nesugeba iki šiol. Trūksta kompetencijos?
Galbūt iškart po KT nutarimo reikėjo pakeisti ir NT mokesčio įstatymą – jei jau jis „brokuotas“. Ir pateikti skubos tvarka Seimui – viena garsi Lietuvos auditorė turėtų puikiai žinoti, kad tokių dalykų negalima atidėlioti paskutinei minutei. Parlamentarai, užuot diskutavę, kas kada miegojo, kam skirti ar neskirti garbingą premiją, gal būtų laiku sudėję visus taškus ant „i“, kad žmonėms nereikėtų spėlioti, kas ir kaip keičiasi ir kuo valdžia laiko savo piliečius...