2015-07-24 15:35

LJL bankrotas atšaukiamas, įmonę gelbės „Lietuvos geležinkeliai“

Algimanto Kalvaičio (VŽ) nuotr.
Algimanto Kalvaičio (VŽ) nuotr.
Vyriausybė nusprendė vis dėlto suteikti finansinę pagalbą žlungančiai valstybės valdomai bendrovei „Lietuvos jūrų laivininkystė“ (LJL) – bandys ją išgelbėti suteikus AB „Lietuvos geležinkeliai“ garantijas naujai paskolai – 3 mln. Eur.

Todėl bus atšaukiamas kreipimasis į teismą dėl bankroto paskelbimo LJL.

Be to, ketinama grįžti prie jau atmestos transporto įmonių holdingo kūrimo idėjos. Šio holdingo rėmuose LJL esą galėtų stengtis tęsti savo veiklą.

Atšaukęs atostogas premjeras surengė pasitarimą

Taip nuspręsta penktadienį surengtame skubiame pasitarime premjerą Algirdą Butkevičių, dėl LJL problemų kiek anksčiau grįžusį iš kasmetinių atostogų. Iš pradžių tai buvo tiesiog darbinis pasitarimas, bet sutarus dėl eilinio LJL gelbėjimo plano jis pavirto formaliu Vyriausybės pasitarimu.

Jame dalyvavo susisiekimo ministras Rimantas Sinkevičius, kai kurių kitų ministerijų vadovai, LJL vadovybės, didžiausio įmonės kreditoriaus – SEB banko atstovai.

Po daugiau kaip valandą trukusio pasitarimo premjeras pareiškė, kad nuspręsta bent kol kas bankroto LJL neinicijuoti. Todėl Susisiekimo ministerija skubiai, dar penktadienį, atsiims iš teismo ketvirtadienį pateiktą prašymą pradėti bankroto procedūrą.

„Yra priimti sprendimai, kad ateinančios savaitės pradžioje SEB bankas suteiks naują 3 mln. Eur paskolą LJL. Už ją garantuos „Lietuvos geležinkeliai“. Tam reikės priimti spendimą sumažinti „Lietuvos geležinkelių“ į biudžetą sumokamų dividendų sumą 3 mln. Eur“, – sakė p. Butkevičius.

Valstybės atstovai tikisi, kad nauja paskola suteiks galimybę LJL išlipti iš finansinės duobės, atsistoti ant kojų ir toliau tęsti veiklą. Premjero nuomone, bandymas išsaugoti bendrovę yra geresnė išeitis nei bankrotas, antraip tektų labai pigiai parduoti LJL turimus laivus, todėl esą „nuostoliai būtų milžiniški“: „Jeigu šiandien mes jos negelbėtume, tai būtų didelis nuostolis. Pasitikėjimas Lietuvos jūrų laivininkyste ženkliai sumažėtų. Be to, reikia pasirūpinti jūrininkais, kuriems nemokamos algos keletą mėnesių, o tai yra bendrovė, kuri priklauso valstybei.“

Grįžta prie holdingo idėjos

SEB sutiko suteikti naują paskolą, tačiau tik su sąlyga, kad už ją bus garantuota iš valstybės biudžeto arba iš pelningos valstybinės įmonės kišenės. „Lietuvos geležinkeliai“ bus Susisiekimo ministerijos, kuri valdo 100% šios bendrovės akcijų, įpareigota tokią garantiją suteikti. „Lietuvos geležinkelių“ vadovybė su tuo sutinka.

Šiuo metu LJL finansiniai įsipareigojimai siekia apie 19 mln. Eur, iš jų beveik 15 mln. Eur įmonė skolinga būtent SEB bankui.

Prieš kelis mėnesius Vyriausybė jau svarstė galimybę iš valstybės biudžeto suteikti milijoninę paskolą LJL, tačiau tuomet šis pasiūlymas buvo atmestas.

Be to, irgi prieš kelis mėnesius buvo svarstyta idėja kurti nacionalinį transporto įmonių, priklausančių valstybei, holdingą, kuris esą leistų LJL veikti toliau. Nors prieš kelias savaites p. Sinkevičius pranešė, kad šios idėjos atsisakyta kaip sunkiai įgyvendinamos, dabar vėl prie jos grįžtama.

„Rugpjūtį aš ruošiuosi, jeigu bus galimybė, pristatyti Vyriausybei holdingo idėją“, – sakė susisiekimo ministras.

Planus grįžti prie holdingo idėjos patvirtino ir premjeras.

Užsienyje – 4 laivai ir 80 jūrininkų

Pasitarime buvo informuota apie pastangas gelbėti užsienyje areštuotus LJL laivus ir juose esančius jūreivius. Kaip jau pranešta, nupirkus kuro, maisto bei vandens atsargų, Italijos Taranto uoste įstrigusio LJL laivo padėtis turėtų pagerėti – iki šiol ji buvo kritiškiausia. Kitų nuo gegužės užsienio uostuose esančių laivų, išskyrus JAV, padėtis taip pat yra problematiška, tačiau tikimasi, kad nauja paskola padės išspręsti ir šias problemas. Lietuvos diplomatai taip pat teikia konsulinę pagalbą laivų įguloms.

Susisiekimo ministerija pranešė, kad papildomą finansavimą „Romuvai“ suteikė SEB bankas, o Užsienio reikalų ministerija siunčia Lietuvos ambasados Italijoje atstovą derėtis su uosto kapitonu. Praėjusį penktadienį bankas suteikė apie 590.000 Eur paskolą. Kol kas jokio papildomo finansavimo bankas nepervedė.

„Susitarta su laivo agentu, kad „Romuva“ būtų kuo greičiau aprūpinta degalais“, – pranešė Susisiekimo ministerija.

Tuo metu Užsienio reikalų ministerija pranešė, kad Lietuvos diplomatai JAV ir Italijoje ketvirtadienį susisiekė su jų uostuose areštuotų laivų įgulomis, uostų administracijomis ir šalių pareigūnais, kad būtų suteikta konsulinė pagalba įgulų nariams.

Italijos esančio laivos „Romuvos“ kapitonas informavo Lietuvos konsulą, kad laivas turi maisto, o kuro ir vandens atsargos bus papildytos artimiausiu metu. Įgulos nariai turi asmens dokumentus ir pageidautų grįžti namo. Pasak JAV esančio laivo „Venta“ kapitono padėjėjo, įgulos nariai yra sveiki, laive pakanka maisto ir vandens atsargų, sutvarkytas kondicionierius, įgulos gyvenimo sąlygos yra geros, visi jos nariai turi asmens dokumentus.

Artimiausiu metu Lietuvos diplomatai žada susisiekti ir su Portugalijos Aveiro uoste ir Senegalo Dakaro uoste areštuotomis laivo įgulomis bei uostų administracijomis.

Iš viso užsienio uostuose įstrigusiuose 4 laivuose dabar yra apie 80 jūrininkų.

Iš Lenkijos ketvirtadienį jau grįžo laivas „Deltuva“ su įgula – iš viso 19 žmonių.

52795
130817
52791