Mėnesio sandoris: Indijos oro linijų 0,5 mlrd. USD vertės IPO

Priminsiu, kad pirminio siūlymo dieną akcijų vertė kilo net 17% aukščiau siūlymo kainos, o institucinių investuotojų susidomėjimas akcijomis buvo beveik 18 kartų didesnis, nei planuota. Šis viešasis siūlymas yra didžiausias Indijos kapitalo rinkų istorijoje.
„IndiGo“ sėkmės istorija
Įsteigtos 2006 metais, oro linijos pradėjo agresyvią plėtrą Indijos rinkoje ir jau 2013 m. tapo greičiausiai augančia Pietų ir Pietryčių Azijos regiono oro vežėja. Oro linijų kūrėjai nuo pat pradžių siekė optimalios sąnaudų struktūros, garantuojančios verslo pelningumą: iš „Airbus“ užsakė didelį kiekį A320 lėktuvų ir optimaliai išnaudojo turimus lėktuvus skrydžiams. Įmonės siekis tapti didžiausia ekonominės klasės oro vežėja Indijoje bei sėkminga plėtros strategija, vos per 6 metus užtikrinusi lyderystę rinkoje, sukėlė didelį investuotojų susidomėjimą jos akcijomis.
Investuotojų susidomėjimas oro linijomis auga
Kitas dažnai aptarinėjamas Azijos rinkoje veikiančių oro linijų „VietJet“ planuojamas IPO, apie kurį kalbos netyla daugiau nei metus. Po sėkmingos „IndiGo“ istorijos tikimasi didelio investuotojų susidomėjimo ir „VietJet“ akcijomis. Įmonės siekis į biržą paleisti net 30% savo akcijų ir pritraukti išorinio kapitalo veiklos plėtrai tiek Vietnamo rinkoje, tiek visame pietryčių Azijos regione yra itin ambicingas, tačiau rinkos naujokai, išgarsėję netradicinėmis rinkodaros priemonėmis (bikini dėvinčios stiuardesės), siekia tapti viena didžiausių ekonominės klasės oro vežėjų regione.
Oro linijos, ilgą laiką laikytos rizikinga investicija dėl nestabilaus pelningumo bei naftos kainos svyravimų įtakos veiklos rezultatui vėl traukia investuotojų dėmesį. Išskirtinės sąnaudų valdymo strategijos nuo pat steigimo dienos leidžia naujokėms išlikti pelningomis net vykdant agresyvią plėtrą. Kol išsivysčiusiose rinkose vyksta konsolidacija (pvz. šviežiai paskelbtas „Alaska Airlines“ planas įsigyti „Virgin America“), augančiose Rytų ir Pietryčių Azijos rinkose vis dar atsiranda vietos naujiems stipriems žaidėjams.
Sandorio reikšmė Lietuvai
Sėkmingi aviacijos įmonių IPO yra aiškus signalas, kad investuotojai vėl atsigręžia į iki šiol nepatraukliomis laikytų avialinijų akcijas. Nors Europos rinka yra subrendusi ir vietos naujiems ekonominės klasės vežėjams čia nedaug, galima rasti ir sėkmingų naujo verslo plėtros pavyzdžių.
Kol kas pelningai veikianti „Small Planet Airlines“ taip pat dirba su optimalia sąnaudų struktūra ir sugeba išlaikyti pelningumą, mažinant sezoniškumo įtaką ir plečiant veiklą Pietryčių Azijos regione. Verslas nuo įkūrimo finansuojamas iš nuosavo kapitalo bei skolintų lėšų, tačiau agresyvesnei plėtrai reikalinga finansinė injekcija iš išorinių investuotojų. Tad pati įmonė, minėjusi apie norą pritraukti plėtrai reikalingo išorinio kapitalo, gali pradėti svarstyti IPO galimybę, kadangi matomas pozityvus sentimentas tarp investuotojų,susidomėjusių pelningomis avialinijomis Pietryčių Azijos regione. Tačiau norint būti biržos prekybos sąraše, įmonei dar reikia paaugti ir išplėsti savo lėktuvų flotilę.