„Achema“ ir „Statoil“ artėja prie sandorio
„Vyksta derybos, tačiau sandorio dar nesame sudarę. Mes tikimės, kad iki mėnesio galo galutinai susiderėsime sąlygas ir tuomet bus padėti galutiniai parašai“, – VŽ sako Ramūnas Miliauskas, „Achemos“ generalinis direktorus.
Jis nepatvirtino spaudoje pasirodžiusios informacijos, kad derybos vyksta dėl 500 mln. kub. m. dujų (per metus „Achema“ planuoja suvartoti apie 1,25 mlrd. kub. m. dujų).
„Čia deramės įvairiausius variantus. Pusė milijardo yra daugiau nei dujų reikia vienam ketvirčiui. Todėl svarstome įvairias galimybes. Tai gali būti ir šeši, ir penki, septyni ar keturi laivai, – teigia vadovas. – Viskas priklausys nuo sąlygų, nuo kainos. Kadangi tai yra žaliavinės dujos, mums svarbiausia gauti jas kuo pigiau, kad galėtume pagaminti produkciją kuo mažesnėmis sąnaudomis.“
VŽ šaltinių teigimu, „Achema“ dujas perka sudarydama trumpalaikes sutartis šiltuoju metų sezonu, todėl bendrovei tiekiamų dujų kaina yra mažesnė, nei ta, už kurią dujas perka „Litgas“.
Paraleliai „Gazprom“
Paklaustas, ar šios derybos yra susijusios su „Gazprom“ Lietuvos bendrovėms išplatintais dujų kainų pasiūlymais, vadovas atsako, kad paraleliai deramasi su keliais tiekėjais.
„Pirmajam metų ketvirčiui pasiūlymą iš „Gazprom“ gavome. Jo sąlygos kitos, nei tie pasiūlymai, kuriuos deklaravo kiti dujų pirkėjai. Tačiau dėl kitų metų ketvirčių ar ilgalaikės sutarties mes neturime, neturime ir vizijos, kokios galėtų būti realios kainos, sąlygos ar panašiai“, – dėsto vadovas.
Dėl to, prideda jis, bendrovė vykdo derybas su keletu potencialių tiekėjų, iš kurių bus išsirinktas geriausias sąlygas pateikęs tiekėjas.
Svarsto jau seniai
Šiandien Rokas Masiulis, energetikos ministras, paklaustas apie galimą „Achemos“ ir „Statoil“ sandorį, priminė, kad „Achema“ galimybėmis atsiplukdyti SkGD per Klaipėdos terminalą domisi nuolat.
„Klaipėdos nafta“ pastoviai informuoja, kad „Achema“ pastoviai domisi terminalo veikimo būdu, kaip veikia terminalo taisyklės, tais dalykais, bet kol neatplauks krovinys, nežinosime, kad viskas vyksta, kaip jie kalba,“ – sakė jis.
Dar vasarą VŽ rašė, kad „Achema“ svarsto tokią galimybę. Tąkart, tiesa, bendrovei kilo abejonių dėl galiojusios įstatyminės bazės – vadinamojo SkGD terminalo mokesčio, kuris Seime buvo priimtas 2015 m. pabaigoje.
Išsigelbėjimas terminalui
„Achemos” sprendimas įsigyti dujų per Klaipėdos terminalą, jei toks būtų priimtas, smarkiai palengvintų gyvenimą SkGD terminalo operatorei „Klaipėdos nafta“. Jai galvos skausmą praėjusiais metais sukėlė drastiškai mažėjantis dujų suvartojimas Lietuvoje.
Tam, kad SkGD terminalas būtų nuolatos pasirengęs į Lietuvos dujų sistemą tiekti dujas, per jį turi būti išdujinama apie 540 mln. kub. m. gamtinių dujų, kurias „Litgas“ iki šiol buvo įsipareigojusi įsigyti iš „Statoil“.
Terminalo operatorė „Klaipėdos nafta“ šių metų pradžioje VŽ sakė, kad yra pasiruošusi „prisiimti vadybinės rizikos“ ir sumažinti terminalui būtiną dujų kiekį. Tačiau papildomas dujų srautas, kurį per terminalą įsigytų „Achema“, išspręstų šią problemą – dujų srautas per terminalą būtų pakankamas jo veiklai užtikrinti be būtinybės rizikuoti.
„Litgas“ perkamų „Statoil“ dujų kainos problemos tai nespręstų, nes „Achema“ dėl dujų tiekimo derasi ne su Lietuvos bendrove, o tiesiai su „Statoil“. Todėl paskirtojo dujų tiekėjo įsigyjamų dujų kaina priklausys tik nuo „Litgas“ derybų su „Statoil“ baigties. Dujų prekybininkė šiais metais galų gale sėdo prie derybų stalo su norvegų įmone dėl esminių sutarties sąlygų – tiekiamų dujų kainos ir kiekio – suderėjimo iš naujo.