„Kalnapilio“ vadovas: užstato įvedimas pabrangins alų

„Dėl užstato alaus kainos gali keistis, nes įvedus užstato sistemą gėrimų gamintojams atsiranda papildomų kaštų. Per metus Lietuvoje išleidžiama apie 700 mln. vienkartinių gėrimų pakuočių, kurias pagal įstatymą gamintojai yra įpareigoti surinkti ir sutvarkyti, o tai kainuos“, – šiandien spaudos konferencijoje sakė Marijus Kirstukas, „Kalnapilio – Tauro grupės“ (KTG) generalinis direktorius.
Anot jo, kiek nuo vasario kils gėrimų kainos vartotojams, šiandien dar sunku prognozuoti, mat dar tik skaičiuojama, kiek gėrimų gamintojams ir importuotojams kainuos užstato sistema.
„Pradžioje, užstato sistemos įvedimo metu, mūsų įmonė stengsis kainų nekeisti. Žiūrėsime, kaip veiks sistema ir kokie bus kaštai“, – sakė p. Kirstukas.
Kas darysis rinkoje
Pasak KTG vadovo, pirmieji du mėnesiai po užstato įvedimo bus gan komplikuoti pirkėjams, nes pereinamuoju laikotarpiu – iki gegužės – parduotuvėse dar bus parduodami tiek gėrimai „senosiose“, užstato sistemoje nedalyvaujančiose pakuotėse, tiek naujose, užstatinėse. Todėl daliai žmonių gali būti sunkiau susiorientuoti, kurią tarą nešti į taromatą, o kurios ne.
„Žmonėms gali būti šokas ir dėl to, kad skardinių, jei jos sulankstytos, taromatai nepriims, tad ir užstato už jas nebus galima atgauti“, – kalbėjo KTG vadovas.
Pasak jo, kitų šalių patirtis rodo, kad pirmuosius porą mėnesių vartotojai į užstatą reaguoja neigiamai, tad jo įvedimas gali neigiamai paveikti alaus ir kai kurių gėrimų vartojimą.
Kitąmet alaus rinkos laukia pokyčiai ne tik dėl užstato įvedimo nuo vasario, bet ir dėl akcizo didinimo. Planuojama, kad nuo kovo akcizas alui kils 8%. „Padidinus akcizą, 0,5 l alaus butelis brangs 1–2 ct.“, – kalbėjo p. Kirstukas.
KTG prognozėmis, dėl užstato įvedimo, akcizo kilimo, o taip pat dėl emigracijos bei gyventojų skaičiaus mažėjimo, Lietuvos alaus rinka 2016 m. gali trauktis 2–3%.
Rolandas Viršilas, didžiausios aludarės UAB „Švyturys – Utenos alus“ generalinis direktorius, sako, kad kitąmet alaus kainos kils neišvengiamai, tačiau daugiausiai dėl akcizo didinimo, o ne dėl užstato.
„Kaip alaus kainas paveiks užstato įvedimas, dar nežinome. Užstato sistema kainuoja, tačiau tai nėra labai dideli pinigai. Dar nenuspręsta, bet matyt, dalį tų kaštų dengs gamintojas, o kažkiek gali teks dengti vartotojui“, – sakė jis.
Pono Viršilo prognozėmis, alaus rinka kitąmet turėtų išlikti stabili.
„Užstatas alaus rinkos dydžiui įtakos neturės, jis gali sukelti perskirstymų tarp pakuotės rūšių – įvedus užstatą, atsities alaus stiklinėje pakuotėje rinkos dalis, kuri dabar yra sumenkusi, nes alų stikle stumia alus skardinėje pakuotėje“, – aiškino p. Viršilas.
Šiemet fiksavo augimą
Šiemet per visus metus alaus rinka, KTG prognozėmis, turėti augti 5% pagal kiekį, ir kiek mažiau – 3–4% – pagal vertę.
„Tačiau to nevadinčiau augimu, nes alaus kainos važiuoja žemyn. Tai greičiau grįžimas į 2012-uosius – į metus prieš įvedant apribojimus alaus taros dydžiui“, – sakė p. Kirstukas.
KTG duomenimis, šiemet per devynis mėnesius alaus rinka pasistiebė 4% kiekiu ir 3% verte.
„Pinigais augimas buvo lėtesnis, tai rodo, kad alaus kainos mažėjo“, – sakė p. Kirstukas.
KTG alaus ir nealkoholinių gėrimų pardavimai matuojant litrais minėtu laikotarpiu augo 14%. Lietuvoje pardavimai kilo 9%, eksportas – 32%. Alaus aludarė pardavė 16% daugiau nei pernai.
KTG devynių mėnesių pardavimo pajamos, lyginant su pernai devyniais mėnesius, išaugo 2,3 % iki 41,9 mln. Eur.
„Mus augino alus. Šiais metais mūsų alaus prekių ženklai „Kalnapilis“ ir „Tauras“ stiprino pozicijas rinkoje ir padidino savo rinkos dalis“, – teigė p. Kirstukas.
Bendrovės devynių mėnesių veiklos pelnas, pernai siekęs 1,68 mln. Eur, šiemet tuo pačiu laikotarpiu pakilo iki 2,5 mln.
Grynasis pelnas šiemet minėtu laikotarpiu sudarė 2,186 mln. Eur, pernai tuo pačiu metu jis buvo 1,267 mln. Eur.
27% produkcijos KTG šiemet eksportavo, pagrindinės eksporto rinkos – Baltijos šalys, D. Britanija, Ispanija, JAV, Kaliningradas (Rusija).
„Eksportas – viena iš krypčių, į kurią visi gamintojai ypač koncentruojasi. Plečiame eksporto rinkas, neseniai išsiuntėme keletą bandomųjų produkcijos partijų į Kiniją“, – pasakojo p. Kirstukas.
VERSLO TRIBŪNA
Platins „Pepsi“
Kitąmet KTG nori dar sustiprinti pozicijas vietos rinkoje. Įmonė pasirašė sutartį dėl pasaulinės milžinės „PepsiCo“ gėrimų platinimo Lietuvoje nuo kitų metų sausio. Bendrovė atstovaus prekės ženklams „Pepsi“, „Mirinda“, „7Up“ ir „Mountain Dew“.
„Šie gėrimai bus gaminami Latvijoje ir Suomijoje, o Lietuvoje užsiimsime tik jų platinimu“, – aiškino p. Kirstukas.