57 mln. Eur įtampa dėl „Estonian Air“: bankrotui jau pasiruošė
Bankroto atveju, Estijos vyriausybė jau pasiruošusi kompensuoti pinigus bilietus įsigijusiems žmonėms, skelbia Estijos žiniasklaida. Šį savaitgalį dirbti ketina ir Estijos kelionių agentūros, kurių klientai šiuo metu naudojasi „Estonian Air“ skydžiais.
Europos Komisija (EK) įtaria „Estonian Air“ nuo 2009 m. gavus EK taisykles pažeidžiančias subsidijas iš vyriausybės. Skrydžių bendrovė yra gavusi apie 57 mln. Eur subsidijų. VŽ rašė, kad artimiausiu metu EK turi pateikti galutinį sprendimą šiuo klausimu. Jei jis bus nepalankus skrydžių bendrovei, ši turėtų grąžinti neteisėtai gautus milijonus ir skelbti bankrotą.
Estijos laikraštis „Aripaev“ rašo, kad jų šaltinių teigimu, EK verdiktas jau „yra paruoštas ir išverstas“ ir jis tikrai nebus palankus „Estonian Air“. Oficialių žinių laukiama jau artimiausiu metu, spėjama, kad šeštadienį.
„Mums tai reiškia papildomą darbą ir beprotišką įtampą. Visi mūsų konsultantai įspėti, kad savaitgalį būtų pasiruošę dirbti“, – blogiausio scenarijaus laukti pasiruošusi Agė Pyder, turizmo biuro „Go travel“ atstovė. Anot jos, „Estonian Air“ bilietus yra įsigiję keli šimtai klientų.
Kelionių bendrovės „Estravel“ skaičiavimu, kitai savaitei „Estonian Air bilietus turi įsigiję apie 300 žmonių. Kelionių organizatorius „Novaturas“ skelbia, kad su Estijos oro bendrove bendradarbiauja tik vasarą, taigi skrydžiai poilsinėmis kryptimis esą kaip tik baigėsi spalio 31 dieną. Portalo err.ee duomenimis, Estijos avialinijų bankroto atveju bilietams kompensuoti prireiks maždaug 5 mln. Eur.
Pasiruošė blogiausiam
Kristenas Michalas, Estijos ekonomikos ir komunikacijų ministras, tikina, kad Vyriausybė neigiamam EK atsakymui jau pasiruošė. Įsteigtas ir naujas vežėjas, kuri veiks pagal sukurtą verslo planą.
„Apgalvojome ir tai, kaip sulaukus neigiamo EK sprendimo informuoti ir patarnauti žmones, kurie šiuo metu yra kelionėje“, – patikina ministras.
„Estonian Air“ teisių perėmėja – rugsėjį įsteigta nauja valstybinė skrydžių bendrovė „Nordic Aviation Group“ – leidimo skrydžiams kol kas nėra gavusi. Estijos žiniasklaidoje svarstoma, kad šis procesas gali užtrukti nuo pusmečio iki metų. Per šį laiką skrydžių paslaugą Talinui teks pirkti iš partnerių, tokių, kaip austrų „InterSky“ ar slovėnų „Adria Airways“.
Estų žiniasklaida pastebi, kad Estijos pareigūnų prašymu EK sprendimas buvo net keletą sykių atidėtas. Per tą laiką esą ir buvo pagalvota, kaip bus informuojami ir aptarnaujami skydžius planavę keleiviai. Tiesa, Lietuvos oro uostai teigia, kol kas negavę žinių, kas bankroto atveju galėtų perimti šios bendrovės skrydžius į Vilnių.
Kaltina valdžią
Patys estai dėl galimai nepalankių EK išvadų kaltina savo valdininkus – kapitalas į „Estonian Air“ buvo įnešamas pinigais arba suteikiant gana pigių kreditų.
Aviacijos konsultantas Tomas Petersonas Estijos televizijoje vylėsi, kad valdininkai su EK suderino verslo perkėlimą iš „Estonian Air“ į „Nordic Aviation Group“ ir nesklandumų ateityje dėl naujo vežėjo nekils. Jis prognozuoja, kad nauja skrydžių kompanija, net ir aštrios konkurencijos sąlygomis, turi galimybę išgyventi.
„Jei norime turėti nuosavą oro vežėją, mes turime būti pasiryžę jam kasmet primokėti, lakantis Briuselio nustatytų taisyklių. Tokioje mažoje rinkoje dirbti pelningai itin sudėtinga. Ir reikia veikti labai greitai, nes latviai aktyviai užima mūsų namų rinką“, – aiškina p. Petersonas.
Į „Nordic Aviation Group“, kai kurių leidinių duomenimis, iš viso yra investuota apie 40 mln. Eur.
Latviai bando išsisukti
Beje, EK taip pat yra tyrusi „Air Baltic“ finansavimą iš Latvijos valstybės. Tačiau tuomet išvados buvo palankios skydžių bendrovei dėl to, kad dalis jos akcijų priklauso privačiam investuotojui.
Prieštaringai vertinamas šios savaitės latvių sprendimas skubiai priimti vokiečių verslininko Ralfo Dieterio Montago-Girmeso investiciją į „Air Baltic“, dėl kurio, kaip skelbiama, gali griūti visa Latvijos Vyriausybė, pasak kai kurių šaltinių, taip pat iš dalies yra paskatintas siekio išvengti galimų panašių EK sankcijų, kokių gali sulaukti „Estonian Air“.