„Game Insight“ įkūrėja garaže su 300.000 Eur ieškos „startuolių“

Garažas padės rasti potencialiai sėkmingus „startuolius“ dar labai ankstyvoje stadijoje ir į juos investuoti.
Ponia Matsanyuk iš Maskvos persikėlė daugiau nei prieš metus, viena iš priežasčių – šaknys. Verslininkės tėvas yra kilęs iš Lietuvos. Anot jos, čia tikrai pavyks rasti naujų talentų, o „Green Garage“ idėja prisidės prie naujos pramonės revoliucijos.
Pasižvalgyti po „Green Garage“ galite ČIA.
– Kodėl palikote „Game Insight“?
– Įmonės yra kaip vaikai – jos užauga. Galiausiai vadovai ar investuotojai pamato, kad jų interesai nesutampa su kompanijos. Tokiu atveju geriausia pasakyti komandai, kad ji judėtų be tavęs, nes tu negali padidinti jų efektyvumo. Aš negaliu pasakyti, kad esu serijinė verslų kūrėja, tai yra mano antras bandymas, bet jaučiu, kad galbūt esu verslų kūrėja. „Game Insight“ man yra labai didelė bendrovė, ten plėtojama daug projektų, tai yra stabili ir labai sėkminga kompanija, bet ją palikdama aš buvau labiau susidomėjusi kurti ką nors naujo. Aš žinau, kaip sukurti struktūrą, surinkti stiprią komandą, o „Game Insight“ tai jau turi, todėl jiems manęs nereikia.
– Kodėl nuo programinės įrangos pereinate prie technologijų?
– Versle svarbiausia pagauti tinkamą akimirką. Manau, kad greta komandos, gero darbo, mokslo, prototipų kūrimo ir viso kito, kas yra daroma versle, turi pamatyti langą, pro kurį atsiveria galimybės. Kai įkūriau „Game Insight“, buvau įsimylėjusi žaidimų rinką. Be to, tai buvo puikus laikas pradėti bendrovę mobiliesiems: tada „Apple“ atidarė „App Store“, „Google“ startavo su „Google Play“, tai buvo naujos industrijos pradžia, kurioje pamatėme daug galimybių. Dabar ši industrija užaugo ir subrendo, tapo aiškiau, kaip joje kurti verslą, atsirado daugiau konkurencijos. Todėl palikusi „Game Insight“ pradėjau ieškoti naujų galimybių ir jas radau techninėje įrangoje. Tikiu, kad dabar yra prasidedančios pramonės revoliucijos laikas.
– Kaip atrodys ši revoliucija?
– Tuo pačiu metu vyksta keletas dalykų. Pirma, tam, kad ką nors sukurtum, reikia sukurti prototipą. Kinija stipriai sumažino įvairių detalių kainas, atsirado įvairūs gamybos įrenginiai, pavyzdžiui, 3D spausdintuvai ar pjaustymas lazeriu. Tai tapo taip paprasta, kad būtų galima viską padaryti namuose. Šie procesai leidžia pasinerti į elektroniką neturint labai didelių žinių. Mano 13 m. sūnus gali kurti su elektronika susijusius produktus.
Dabartiniai pokyčiai leidžia kiekvienam iš mūsų sukurti bet kokį prietaisą, ir tai reiškia, kad po kelerių metų madinga bus būti ne programuotoju, bet inžinieriumi. Jau dabar yra didelis žmonių, kurie nori daiktus pasigaminti patys, judėjimas. Be to, Lietuvoje yra stipri elektronikos ir inžinerijos mokykla. Mes norime visa tai sujungti, kad žmonės sukurtų daugiau įdomių daiktų ir išradimų.
– Kodėl „Green Garage“ startuoja Lietuvoje?
– Visų pirma, nes čia gyvenu. Antra, tai yra puiki vieta pradžiai: esame Europos centre, kainos nėra labai didelės, palyginti su Londonu ar kitu didžiuoju Europos miestu, čia daug stiprių elektronikos inžinierių. Be to, kiekvienas čia nori padaryti ką nors gero Lietuvai, aš tai jaučiu kiekvieną dieną ir daug žmonių mus remia, nes jie nori, kad atneštume naudos valstybei. Taigi, mes pradedame čia ir tikimės sėkmės. Jeigu taip ir bus, planuosime atidaryti dar vieną „garažą“ Baltijos šalyse ir plėstis toliau į Europą.
– Kaip veiks šis garažas?
– Jį sudarys trys erdvės: vieta kūrėjams, elektroninė laboratorija ir mokymo centras. Gamintojai čia gaus naujausias technologijas, kurios leis kurti prototipus iš metalo, medžio ir plastiko. Tačiau tai nebus tiesiog daiktų gaminimas, kūrėjų erdvėje atsispindės ir jų ideologija, vyks bendravimas ir bendradarbiavimas, kurie padės kurti naujoves.
Laboratorija visa tai apjungia, galima sakyti, kad tai yra elektronikos vieta. Mokymų centre mes pradėsime nuo kursų paaugliams ir visiems, kurie domisi modeliavimu ir panašiais dalykais. Mūsų tikslas yra sukurti metodiką, kaip mokyti kurti prototipus, tam mes tarpusavyje jungsime skirtingas mokslo šakas. Šiuolaikiniame pasaulyje reikia greitos mokymo programos, kuri mums leistų išnaudoti atsirandančias galimybes.
– Kaip patekti į „Green Garage“?
– Geriausias palyginimas būtų su sporto centru – įsigyjate abonementą ir tampate „Green Garage“ klubo nariu. Galima mokėti už metus, mėnesį ar buvimo čia valandą. Norime pritraukti tuos žmones, kurie tikrai yra pasiryžę kažką sukurti ir pradėti verslą. Ši auditorija mums rūpi labiausiai. Nuolaidas taikysime susijusių sričių studentams, o atrinktiems technologijų pradedantiesiems galėsime suteikti paslaugas ir nemokamai.
– Ar ši vieta gali paveikti Lietuvos „startuolių“ ekosistemą?
– Manau, kad tai tikrai padės kurti ekosistemą, nes projektas yra edukacinis, jis nesunkiai pritaikomas vaikams, paaugliams, pradedantiesiems verslams, universitetams ir netgi valdžios institucijoms. Pateiksiu paprastą pavyzdį: jeigu prieš 100 m. būtumėte nuėjęs į sporto salę, ten pamatytumėte tik rimtus sportininkus, bet nesutiktumėte paprastų moterų ar vaikų. Aš nesakau, kad inžinerija yra visiems, bet prieš 100 m. aš būčiau bijojusi eiti į sporto salę.. Taip yra ir čia: dabar aš tiesiog galiu ateiti ir pabandyti.
– Ar tikitės, kad garažas bus pelningas?
– Kūrėjų erdvės yra visuose didesniuose miestuose, pora yra ir Lietuvoje, bet jos atrodo ne tokios patrauklios ir atviros kaip „Green Garage“. Tikiu, kad ši vieta gali būti pelninga. Tačiau kiekviename versle yra trys galimi scenarijai: blogiausias, kai atsidarai, bet nesudomi auditorijos, kitas – kai sunkiai dirbi, ne viskas pavyksta iš pradžių, bet matai, kad progresas yra. Ir trečias – magija: susidomėjimas didelis, pavyksta pritraukti minią žmonių.
Geriausias variantas, žinoma, yra paskutinis, nes tokiu atveju valdai sėkmę, ir tai jau būna visai kita istorija. Tai dažniausiai nenutinka arba būna labai retai, taigi, į šį scenarijų nesižvalgome, kaip ir nesitikime blogiausio varianto. Suprantame, kad idėja yra labai nauja, tai ne patrauklus pigus restoranas, kurį visi nori išbandyti, turime žmonėms paaiškinti, kas tai yra, mokyti juos. Kol kas siekiame sukurti geriausią paslaugą, aš pasiruošusi čia investuoti savo laiką ir pinigus, o jeigu matysime, kad tai veikia, rasime ir papildomų investuotojų ar partnerių, optimizuosime visą veiklą, kad susiformuotų stiprus verslo modelis. Tačiau apie konkrečius skaičius ir tikslesnes prognozes galbūt galėsime kalbėtis po pusmečio.
– Su kokiais sunkumais susidūrėte kurdama šią erdvę?
– Didžiausias iššūkis buvo tai, kad neturėjome tikslaus plano, nežinojome, kaip optimizuoti procesus. Nebuvo daug šaltinių, pavyzdžių ir sėkmės istorijų, kaip tai sukurti, todėl mes šiuo metu kuriame formatą. Aš paprastai negalvoju apie tai, kaip pradėti, o jau atrandu save jau įnikusią į naują idėją. Suvokiau, kad kuriu tokią erdvę tada, kai stovėjau ką tik išsinuomotose patalpose ir kilo klausimas, kaip padarysiu erdvę kūrėjams, kai pati tokia nesu. Tada pasistengiau nusiraminti ir žengti mažais žingsneliais. Iš pradžių radau žmones, tada jie man pradėjo padėti.
– Galbūt po „Green Garage“ galima tikėtis dar vienos naujos idėjos?
VERSLO TRIBŪNA
RĖMIMAS
VERSLO TRIBŪNA
– Pakalbėkim apie tai tada, kai šis garažas taps toks sėkmingas kaip „Game Insight“.