2016-04-07 21:14

Kaip Lietuvai įstoti į EBPO

SIPA / „Scanpix“ nuotr.
SIPA / „Scanpix“ nuotr.
Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacija (EBPO) – lyg prestižinis šalių klubas. Organizacijos narės, į kurias pretenduoja Lietuva, mėgaujasi daugybę privalumų, tačiau patekti į klubą nelengva, tai gali užtrukti iki 4 metų.

Kaip ir kiekvienas prestižinis klubas, taip ir EBPO savo narius renkasi atidžiai ir ilgai. Kad patekti į organizciją nėra lengva, rodo tai, kad EBPO narių sąrašas pilnėja labai pamažu. Pavyzdžiui, pastarąjį kartą klubas pasipildė tik 2010-aisias, kai EBPO narėmis tapo Slovakija, Slovėnija, Čilė, Izraelis ir Estija.

Lietuva oficialiai derybas ir stojimo procesą į EBPO pradėjo pernai vasarą. Tačiau manoma, kad ji nebus priimta greičiau nei kitų metų pabaigoje ar 2018 m. pradžioje.

VŽ aiškinasi, kodėl stojimas į EBPO trunka taip ilgai ir kokias kliūtis reikia įveikti norint pakliūti į organizaciją.

Stojimo procesą būtų galima išskirti į keturis žingsnius.

1. Prisijungimo žemėlapis

Šalys, norinčios prisijungti prie EBPO, turi pateikti prašymą. Jį priėmus yra sudaromas „Prisijungimo planas“ (angl. Accession Roadmap).

Kiekvienai šaliai jis yra individualus. Plane numatomos įstojimo sąlygos ir procesas.

Taip pat sudaromas sąrašas ataskaitų, kurias turi paruošti EBPO komitetai apie skirtingas kandidatės politikos sritis. Lietuvos padėtį turi įvertinti 21 EBPO komitetas, pavyzdžiui, švietimo politikos, konkurencijos, investicijų, sveikatos apsaugos ir kt.

2. Komitetų vertinimas

Dėl itin griežtų reikalavimų EBPO narėmis gali tapti tik ekonomiškai stiprios, skaidrios ir inovatyvios valstybės.

Tad EBPO komitetai, kuriuos sudaro organizacijos narių atstovai kartu su kandidatės pagalba vertina būsimos narės skirtingas politikos ir ekonomikos sritis.

Yra žiūrimą į šalies teisinį reglamentavimą, valstybės politiką, taikomas praktikas.

Kandidatė yra vertinama geriausių EBPO narių praktikų kontekste. Tai reiškia, kad pagal geriausių narių pavyzdžiui, šaliai yra teikiamos rekomendacijos dėl tam tikrų pertvarkų ar reformų.

3. Šalies reakcija į rekomendacijas

Šalis kandidatė turi pateikti savo poziciją į jai siūlomas rekomendacijas bei EBPO teisės aktus. Formaliai kandidatė neprivalo rekomenduojamų pertvarkų įgyvendinti. Ji gali sutikti reformas įgyvendinti per tam tikrą laiko tarpą. Taip pat ji gali imtis rekomendacijų su tam tikromis išlygomis arba išvis jas atmesti.

Tačiau EBPO pabrėžia, kad iš kandidatės tikimasi, kad ji itin retais atvejais rinksis atmesti rekomendacijas ar jas keisti savo nuožiūra.

Jeigu šalis pasirenka atmesti siūlomus pokyčius, ji turi įtikinti komitetus, kad EBPO siūlomos pertvarkos netinka.

4. Galutinis žodis

Pabaigus kandidatės vertinimą visi komitetai turi uždegti žalią šviesą. Tai yra, pateikti EBPO tarybai savo „formalią nuomonę“, kad kandidatė yra pasirengusi stojimui į EBPO.

Tada galutinį žodį taria taryba balsuodama dėl kandidatės įstojimo į EBPO. Sprendimas turi būti vienbalsis.

Kur yra Lietuva?

Šiuo metu Lietuva viena koja yra trečiame žingsnyje. EBPO jau yra pateikusi dalį ataskaitų bei rekomendacijų Lietuvai. Tuo tarpu Lietuvos institucijos vertina rekomendacijas ir sprendžia, ar jas priimti, ar ne.

Pavyzdžiui, šį mėnesį Vyriausybė iš esmės patvirtino EBPO rekomendacijų dėl valstybės valdomų įmonių įgyvendinimo planą – konsoliduoti urėdijų bei regioninių kelių prižiūros įmonių veiklą. Reformas įteisinti žadama iki 2018 m. pavasario.

Dėl EBPO rekomendacijų bus toliau deramasi su organizacijos komitetais. Šis procesas gali užtrukti iki 3 metų.

Kodėl verta būti EBPO klubo nare?

VERSLO TRIBŪNA

RĖMIMAS

EBPO narėms tampa prieinama visa pasauliniu etalonu laikoma EBPO ekspertizė ir statistiniai duomenys.

Per metus EBPO išleidžia apie 250 išsamių ataskaitų, tūkstančius straipsnių, statistikos duomenų ir pan. Šalis narė (dažnai ir kandidatė) pradedama vertinti kitų EBPO narių kontekste.

Pavyzdžiui, duomenys apie Lietuvą atsiras ataskaitose ir statistikos duomenų bazėse. Tai leis pasilyginti su pažangiausiomis valstybėmis ir pamatyti, kur reikia imtis reformų, jeigu Lietuva nenori vilktis EBPO dugne.

Tapusi EBPO nare Lietuva taip pat turės galimybę susipažinti su pažangiausiomis pasaulyje praktikomis, perimti jas ir taip padidinti šalies ekonomikos ir viešojo valdymo efektyvumą.

Dėl tarpusavio priežiūros mechanizmo Lietuva, kitos valstybės ir nuolatiniai EBPO ekspertai stebės pažangą ir identifikuos galimas reformas.

Taip pat Lietuva prisidės prie EBPO standartų kūrimo. Šalies atstovai įsitrauks į maždaug 300 komitetų ir darbo grupių veiklą.

Kas dar pretenduoja į EBPO?

Kartu su Lietuva pernai stoti į EBPO buvo pakviesta Kosta Rika. 2013-aisiais stojimo procesą pradėjo Latvija ir Kolumbija. Rusija derybas dėl narystės EBPO pradėjo 2007-aisiais, tačiau 2014 m. jos stojimo procesas buvo suspenduotas.

infogr.am::infogram_0_K6kaMYViy30WhteZ

52795
130817
52791