Viešbučiai ir dalijimosi ekonomika: šiek tiek konkurencijos nepakenks

Publikuota: 2016-05-03
„Sipa“ / „Scanpix“ nuotr.
„Sipa“ / „Scanpix“ nuotr.
Konkurencijos tarybos pirmininko pavaduotoja

„Šiek tiek konkurencijos nepakenks“ – taip daugiau nei prieš 100 metų pasakė Amerikos pramonės ir finansų magnatas J. P. Morganas, paklaustas, negi jam nepatinka konkurencija.

Negali nesižavėti tokiu atvirumu. Ir kažin, ar verta stebėtis, kad požiūris į konkurenciją nepasikeitė. Įmonės be didelio vargo norėtų išlaikyti savo klientus. Valdžia trokšta tvarkos ir stabilumo. Konkurencija šiems norams išsipildyti, deja, nepadeda. Dėl to reguliuojantieji kartu su reguliuojamaisiais neretai draugiškai surėmę pečius nedraugiškai šnairuoja į naujokus, jaukiančius nusistovėjusias rinkos taisykles ir tradicijas.

Didžiausią galvos skausmą pastaruoju metu kelia vos ne pro kiekvienų namų langus ir duris besiveržianti dalijimosi ekonomika. Gal ne tiek ji, kiek beviltiškumas bandant ją įsprausti į tradicinių verslų reguliavimo rėmus. Dalijimosi ekonomika siūlo pavėžėjimą, apgyvendinimą, maitinimą, supažindinimą su miestu... Virtualioje erdvėje ji suveda įvairiausių prekių pardavėjus su pirkėjais iš skirtingų pasaulio kraštų.

Dalijimosi ekonomika keičia kasdieninių prekių įsigijimo-pardavimo įpročius. Drebina tradiciniais save vadinančių verslų pamatus. Verslų, kurie, panašu, buvo užsiliūliavę savo tradicijose. Ir nepajuto, kaip nemenka dalis jų klientų susirado arba... buvo surasti inovatyvių, veržlių, šiuolaikinėmis technologijomis besinaudojančių keistuolių.

Kol tų keistuolių buvo vienas kitas, tradiciniai verslai ir toliau snaudė. Nieko nuostabaus. Juk kokią įtaką save gerbiančiam, į miesto tolius žvelgiančiam viešbučiui gali padaryti darbo nerandanti penkiasdešimtmetė moteriškė su turistais sugalvojusi dalintis savo butą, automobilį ar iš tėvų paveldėtą sodybą kaime?

Bet jeigu tų moteriškių yra daug? Prie jų prisijungia kitos lyties, įvairaus amžiaus, išsilavinimo, patirties, naujovėms neabejingi žmonės? Apsidairęs aplinkui tradicinis viešbutis pagaliau pamato, kaip buvę ar galėję būti jo turistai, skuba pro šalį. Bet, jis – tradicinis: yra saugomas ir pats save saugo. Savigarba neleidžia jam bėgti paskui turistą. Taigi, jis nusitaiko į... moteriškę.

„Ji, jos ir jie – tie visi netradiciniai – kenkia klientų sveikatai ir netgi gyvybei, yra nelegalūs ir nemoka mokesčių, neturi kodų, dėl to nepatenka į statistiką. Pagaliau – jie visi daro žalą ne tik tradicinio verslo stabilumui, bet ir Lietuvos valstybės įvaizdžiui“, – ramiai ir įtikinamai aiškina Tradicinis.

„Taip, taip,“ – jam pritaria Reguliuotojas. „Tvarką įvesti būtina. Be valstybės įsikišimo, be reguliavimo, be jokios valstybės pagalbos smulkus bei vidutinis verslas yra įtartini ir gyvuoti negali.“

„Tik kaip sureguliuoti tuos visus netradicinius, kai esamo reguliavimo negali pritaikyti?“ – susiima skaudančią galvą Reguliuotojas.

Suprantama, juk reikia įstatymų, poįstatyminių aktų. Ir svarbiausia – reikia galimybės patikrinti: ką turistas iš tiesų veikia pas tą moteriškę ar jis ten saugus. Gal jos butas per mažas? Gal per daug jautrus liepsnai? O gal paklodės ne baltos kaip reikia, o su gėlytėmis?

„Mūsų reguliuoti nereikia. Juk mes turime galingą savireguliacijos mechanizmą – vartotojų atsiliepimus“, – nedrąsiai bando įsiterpti Netradicinis.

„Nesąmonė! Nei tas turistas žino ko nori, nei moteriškė ir visi į ją panašūs be reguliavimo nesusigaudys toje virtualybėje“, – užtikrintai, bet vis dar spengiančia galva, atkerta Reguliuotojas.

Kaip tikras biurokrato draugas į pagalbą atskuba Tradicinis: „Nesijaudinkit. Įstatymo projektą sukūrėme. Poįstatyminių taip pat. Pradedant nuo šildymo sistemos patikrinimo, baigiant moteriškės buto užkodavimu statistikos registre. Kad vaizdas neišsikreiptų.“

Reguliuotojo nuotaika taisosi: vaizdas tikrai neišsikreips. Reguliavimo neatlaikiusi moteriškė užsidarys ir... į darbo biržą ar socialinio aprūpinimo skyrių. Jeigu apsukresnė – kreipsis valstybės pagalbos smulkiam, bet tradiciniam, verslui kurti (šiek tiek tradicinės konkurencijos nepakenks). O jeigu nepavyks – ilgametė turistinė kelionė ne tokia ir prasta alternatyva.

„Ir kaip mes praleidom sauskelnių ir automatinių skalbimo mašinų atėjimą į šį pasaulį?– nejučia braunasi mintis į nustojusią skaudėti Reguliuotojo galvą. Juk būtume galėję kūdikius vystyti tradiciniuose medvilniniuose vystykluose ir klausytis tradicinės skalbimo mašinos „Riga“ dūzgimo“,– vaikystės prisiminimuose skęsta Reguliuotojas.

Turistai? Nepražus. Juk yra kitų valstybių, kurios mažiau „rūpinasi“, kad konkurencija nepakenktų šalies tradiciniam įvaizdžiui ir tradiciniams verslams. Jose ne reguliuotojui, o patiems turistams leidžiama pasirinkti tai, ko jie nori.

Jūratė Šovienė yra Konkurencijos tarybos pirmininko pavaduotoja.

Autoriaus nuomonė nebūtinai sutampa su redakcijos pozicija.
Rašyti komentarą

Rašyti komentarą

Gauk nemokamą VERSLO naujienlaiškį į savo el.pašto dėžutę:

Pasirinkite Jus dominančius NEMOKAMUS savaitraščius:















Svarbiausios dienos naujienos trumpai:



 
Vieta pagal augimą Bendrovė Augimas (2012-2015),% Veikla
55 UAB „Gevalda“ 556,5% Kelių ir automagistralių tiesimas
75 UAB „Drusta“ 480,3% Gyvenamųjų ir negyvenamųjų pastatų statyba
94 UAB „Stikloporas“ 409,8% Kitų, niekur kitur nepriskirtų, nemetalo mineralinių produktų gamyba
132 UAB „He-Ma“ 343,8% Gyvenamųjų ir negyvenamųjų pastatų statyba
146 UAB „Viskas dujoms“ 323,9% Kitų mašinų ir įrangos didmeninė prekyba

10 didžiausių Lietuvos bendrovių

TOP1000
Bendrovė Apyvarta (tūkst. Eur)
ORLEN Lietuva, AB 3.729.628
Maxima LT, UAB 1.524.423
Achema, AB 562.583
Sanitex, UAB 542.920
Lukoil Baltija, UAB 438.212
Lietuvos geležinkeliai, AB 428.994
Linas Agro, AB 427.384
Lifosa, AB 412.687
Norfos mažmena, UAB 408.922
Girteka logistics, UAB 395.143
Lentelė sudaryta pagal „Verslo žinių“ publikuotus reitingus iš bendrovių, pateikusių duomenis Registrų centrui.

Verslo žinių pasiūlymai

Smalsiems, protingiems, norintiems suprasti

Smalsiems, protingiems, norintiems suprasti

Tiems, kurie niekada nenustoja mokytis

Pažintinis žurnalas

Pažintinis žurnalas

Tiems, kas brangina savo laisvalaikį ir domisi rytojumi

Nepamirštamos kelionės laiku

Nepamirštamos kelionės laiku

Kas mėnesį laukia nauji įspūdžiai ir netikėti atradimai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

NEMOKAMI specializuoti savaitraščiai

Nepraleiskite savo srities naujienų

Siekdami pagerinti Jūsų naršymo kokybę, statistiniais ir rinkodaros tikslais šioje svetainėje naudojame slapukus (angl. „cookies“), kuriuos galite bet kada atšaukti.
Sutinku Plačiau