Ne daugiau, o taikliau: kaip keičiasi darbuotojų naudų krepšelis

Laikai, kai papildomų naudų krepšelį sudarė nemokami užkandžiai biure, kasmetinės darbostogos ir įprastas sveikatos draudimo polisas – jau praeityje. Pandemija, įsitvirtinęs nuotolinio ir hibridinio darbo ritmas bei į darbo rinką įsiliejančios jaunosios darbuotojų kartos poreikiai iš esmės keičia ir darbdavių siūlomų naudų sistemas. Pavyzdžiui, 69 proc. PZU tyrime dalyvavusių respondentų pozityviai vertina tokį darbdavį, kuris darbuotojams užtikrina stabilumo ir saugumo jausmą, o 40 proc. jų svarbu, kad darbdavys rūpintųsi darbuotojų asmenine ir šeimos gerove.
Verslas, kuris nuolat ieško būdų, kaip tuo pat metu pažaboti išlaidas ir išlaikyti talentus, šį poslinkį supranta – bendrovės jau dabar siūlo visapusiškesnius naudų paketus, į juos įtraukdamos lanksčių darbo sąlygų pasiūlymus, profesinio tobulėjimo galimybes ar visai šeimai pritaikytus finansinius sprendimus.
UAB „PZU Lietuva gyvybės draudimas“ atsižvelgė į besikeičiančius rinkos poreikius ir sukūrė kompleksinį Darbuotojų ir jų šeimų draudimo paketą. Jį sudaro 13 skirtingų draudimo apsaugų ir papildomų paslaugų darbuotojams ir jų artimiesiems. Vytautas Mačeika, „PZU Lietuva gyvybės draudimo“ Finansų apskaitos skyriaus vadovas bei vyriausiasis finansininkas, sako, kad tokiam produktui rinka yra pasiruošusi.
„Atlikus tyrimą paaiškėjo, kad šalies gyventojai svarbia papildoma nauda laiko darbuotojų ir jų šeimos narių draudimą. Net ketvirtadalis apklausos dalyvių jį įvardino kaip labiausiai motyvuojančią papildomą naudą darbovietėje“, – teigia gyvybės draudimo bendrovės atstovas.
Ilgalaikė motyvacinė priemonė
Anot V. Mačeikos, Darbuotojų ir jų šeimų draudimas kartu yra ilgalaikė motyvacinė ir lojalumo programa. Lanksčios draudimo paketo struktūros dėka apsaugas galima pritaikyti pagal įmonių poreikius ir biudžetą, o platus draudimo apsaugų sąrašas leidžia atsisakyti principo „visiems po truputį“ ir koncentruotis į realią vertę kuriančias priemones.
Pavyzdžiui, išmokos numatytos bene visomis svarbiausiomis gyvenimo akimirkomis – tiek nelaimių, kritinių ligų ir mirties atvejais, tiek džiugiais gyvenimo momentais – susituokus ar gimus kūdikiui. Papildomai draudimas siūlo telemedicinos paslaugą, kuri suteikia galimybę neribotai nuotoliu konsultuotis su šeimos gydytoju, gauti siuntimus tyrimams ar apsilankyti pas specialistus.
„Įvairiapusė finansinė apsauga darbuotojui teikia saugumo jausmą, o darbdavys taip pat gauna apčiuopiamos naudos. Skatinimui skirti biudžetai yra iš anksto žinomi ir lengvai suplanuojami, draudimo išmokos užtikrina, kad darbuotojai galės sparčiau gauti medicininę pagalbą, patekti į reabilitaciją, todėl greičiau grįš į darbus. Taip įmonė patirs mažiau papildomų išlaidų, valdydama darbuotojų pakeičiamumo riziką, mažės skiriamų priedų už pavadavimą ar laikinas funkcijas suma“, – komentuoja PZU Finansų apskaitos skyriaus vadovas.
Pasirinkus Darbuotojų ir jų šeimų draudimą, visus procesus – nuo sutarčių sudarymo iki išmokų – perima gyvybės draudimo bendrovė, todėl įmonės žmogiškųjų išteklių ir finansų komandoms nebereikia skirti tam laiko ar ugdyti vidinių kompetencijų. Be to, finansiniu požiūriu sprendimas padeda optimizuoti administracines bendrovės išlaidas, sumažina sunkiai prognozuojamų kaštų šuolių riziką.
„Pagal galiojančius teisės aktus, visos sumokėtos darbuotojo ir jo artimųjų draudimo įmokos yra priskiriamos leidžiamiems atskaitymams, o tai sumažina pelno mokesčio dydį“, – atkreipia dėmesį V. Mačeika.
Be to, jei darbuotojų naudai yra mokamos įmokos pagal ne trumpesnę kaip 10 metų gyvybės draudimo sutartį ir neviršija 25 proc. darbo užmokesčio, jos taip pat neapmokestinamos GPM, VSD ir PSD įmokomis – t. y., ilgalaikiai motyvaciniai sprendimai yra naudingi tiek darbdaviui, tiek darbuotojui.
Ne daugiau, o taikliau
Sprendimai, kurie suteikia aiškią finansinę grąžą ir sumažina administracinę naštą, natūraliai atsiduria verslo prioritetų viršūnėje – pirmiausia tarp stambiųjų darbdavių, kurie nuolat lygina rinkos pasiūlymus ir renkasi labiausiai atsiperkančius modelius. Būtent jie darbuotojams dažniausiai ieško inovatyvių sprendimų ir savo pavyzdžiu suformuoja tendencijas, kurias vėliau adaptuoja vidutinės ir smulkiosios bendrovės. Pavyzdžiui, „McKinsey“ duomenimis, JAV rinkoje veikiančios, daugiau negu 10.000 darbuotojų turinčios kompanijos kasmet sveikatos draudimo įmonėms pateikia apie 300 užklausų, norėdamos palyginti ir išsirinkti tinkamiausius darbuotojų draudimo sprendimus.
Žvelgdami į ateities tendencijas, darbo rinkos ekspertai prioritetą skiria sprendimams, kurie realiai mažina rizikas, padeda valdyti išlaidas ir kuria apčiuopiamą vertę darbuotojams. Pavyzdžiui, „Forbes“ prognozuoja, jog darbuotojams skirtų naudų krepšelis artimiausiais metais ne augs, o bus formuojamas taip, kad kuo taikliau atitiktų šiuolaikinių darbuotojų poreikius.
„Papildomas naudas verslas turės siūlyti įsigilindamas į individualius darbuotojų poreikius ir pačių naudų veiksmingumą. Bendrovės, kurios tai supras, ne tik pritrauks ir išlaikys geriausius talentus, bet kurs tokią organizacijos kultūrą, kurioje darbuotojai norės tobulėti“, – rašo „Forbes“.
V. Mačeika sutinka, kad rūpestis darbuotojų ir jų artimųjų finansiniu saugumu tampa ir konkurenciniu pranašumu darbo rinkoje. Jam prioritetą teikiančios bendrovės lengviau pritraukia naujų talentų ir išlaiko jau turimus, suburia darnesnes, labiau motyvuotas ir lojalesnes komandas bei stiprina darbdavio reputaciją ir patrauklumą rinkoje.
„Šiuolaikinėje darbo rinkoje laimi verslas, kurio siūlomas naudų paketas atitinka realius darbuotojų ir jų artimųjų poreikius, yra lengvai administruojamas, o finansinė nauda – aiškiai pamatuojama “, – sako pašnekovas.