2015-08-21 15:12

Ruošiasi oro uostų koncesijai, ieškos konsultantų

Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Juditos Grigelytės (VŽ) nuotr.
Susisiekimo ministerija jau paruošė Lietuvos oro uostų koncesijos įstatymo projektą ir pateikė jį institucijoms derinti. Artimiausiu metu bus ieškoma ir konsultantų, kuries padės parengti koncesijos dokumentus. Pagal planą, investuotoją Lietuvos oro uostams tikimasi rasti jau 2017 metais.

Susisiekimo ministerijos pateiktame įstatymo projekte numatyta suteikti būsimam koncesininkui leidimą Vilniaus, Kauno ir Palangos oro uostuose vykdyti sutartyje numatytą ūkinę komercinę veiklą, susijusią oro uostų infrastruktūros objektų projektavimu, statyba, plėtra, atnaujinimu ir pan. Jis galės teikti viešąsias paslaugas, valdyti ir naudoti valstybės turtą, tačiau oro uostų infrastruktūra išliks valstybės nuosavybe.

Įstatymo projektu taip pat siūloma nustatyti, kad koncesija gali būti suteikiama tik subjektui, kuris atitinka nacionalinio saugumo interesus, ir įtvirtinti ir papildomas priemones, kurios leistų pasikeitus geopolitinei situacijai ar atsiradus kitoms objektyvioms aplinkybėms oro uostų valdymą ir kontrolę grąžinti valstybei.

Ieškos konsultantų

Koncesijos modeliui jau pritarta Vyriausybės strateginiame komitete. Rimantas Sinkevičius, susisiekimo ministras, liepą teigė, kad dar šiemet bus atliekama studija, analizuojanti, kokia užduotis bus suteikiama koncesininkui, kokie siekiai ir rezultatai yra svarbūs. Parenkant koncesininką būtų skelbiamas konkursas.

Jei atlikus studiją koncesijos modelis pasitvirtintų, p. Sinkevičius mano, kad sutartis su konkurso laimėtojais galėtų būti sudaromos 2017 m. viduryje arba pabaigoje. Sutarties terminas galėtų siekti 20–25 m.

Arijandas Šliupas, susisiekimo viceministras, VŽ sako, kad jau ateinančią arba vėliausiai pirmą rugsėjo savaitę bus skelbiamas pirkimas konsultantų paslaugoms. Konsultantai turėtų padėti paruošti visus dokumentus galimai koncesijai.

„Mes turime parengti detalų koncesijos įgyvendinimo projektą, visą dokumentų paketą. Užduotis konsultantams bus sumodeliuoti visą koncesiją, paruošti projektą ir koncesijos sutartį. Taip pat, jau paskelbus koncesijos atrankos konkursą, atstovauti Lietuvai“, – sako p. Šliupas.

Minėtame dokumentų pakete, jo teigimu, taip pat turės būti paruoštas ir detalus koncesijos pagrindimas.

Pasak p. Šliupo, tuo pačiu svarbu parengti ir visą teisinę bazę, todėl lygiagrečiai buvo pateiktas ir oro uostų koncesijos įstatymo projektas.

Reikia investicijų

Ketvirtadienį pateiktame įstatymo projekte pažymima, kad Lietuvos oro uostai turi konkuruoti su aplinkiniais oro uostais, o tam labai svarbu plėtoti jų infrastruktūrą ir didinti jų veiklos ir valdymo efektyvumą. Kadangi ES lėšų investuoti galimybių nėra, koncesija pasirinkta kaip tinkamiausia išeitis.

2017 metais svarbūs ir todėl, kad tais metais reikės iš esmės atnaujinti Vilniaus oro uosto pakilimo taką. Jis yra eksploatuojamas jau daugiau kaip 20 metų, ir per šį laikotarpį buvo restauruojamas tik jo paviršius, kuris, pasak susisiekimo ministerijos, yra visiškai susidėvėjęs ir turi būti rekonstruotas.

„Numatoma, kad Vilniaus oro uosto pakilimo takui atnaujinti gali reikėti apie 30 mln. Eur. Nurodytoms investicijoms surinkti yra siekiama pritraukti privatų investuotoją, kuris atliktų būtinus oro uosto infrastruktūros darbus“, – rašome įstatymo projekto aiškinamajame rašte.

Pasak p. Šliupo, rasti koncesijos partnerį 2017 metais yra labai realu.

„Daug kas priklausys nuo Seimo. Koncesijai reikalinga atitinkama įstatyminė bazė, tad rudens sesijoje viskas ir paaiškės. Tikiuosi, kad tas supratimas bus. Diskusijų, aišku, irgi bus, tam ruošiamės“, – sako p. Šliupas.

Trys Lietuvos oro uostai 2014 metų liepos 1 d. buvo reorganizuoti prie Vilniaus oro uosto prijungiant „Kauno aerouostą“ ir Tarptautinį Palangos oro uostą. Koncesijos partnerio bus ieškoma visus juos jungiančiai VĮ Lietuvos oro uostai.

Per visus 2014 m. Lietuvos oro uostai aptarnavo 3,8 mln. keleivių: Vilniaus oro uostas – 2,9 mln. keleivių, Kauno – 724.000 keleivių, Palangos – 133.000. keleivių. Palyginti su 2013 m. bendras keleivių skaičius išaugo 9%.

52795
130817
52791