2016-09-08 13:13

Baltijos šalys pagaliau susitarė dėl „Rail Balticos“ pirkimų

Juditos Grigelytės (Eur) nuotr.
Juditos Grigelytės (Eur) nuotr.
Lietuva, Latvija ir Estija po EK pažertų pastabų bei tarpusavio kaltinimų susitarė, kokia tvarka vykdys viešuosius pirkimus, skirtus europinės vėžės „Rail Baltica“ statyboms.

Rugsėjo 7 d. pasiektas principinis sutarimas, sutartį tikimasi pasirašyti iki rugsėjo 30 d., pranešė bendra Baltijos šalių bendrovė „RB Rail“.

Šios stebėtojų taryba sutarė, jog pirkimai būtų suskirstyti į tris grupes:

  • Pirkimai, organizuojami per „RB Rail“;

  • Konsoliduoti pirkimai, atliekami per„RB Rail“

  • Pirkimai, organizuojami vietos bendrovės su griežta „RB Rail“ priežiūra.

Vietinės bendrovės (Lietuvos atveju – UAB „Rail Baltica statyba“) galės skelbti viešuosius konkursus dėl palyginti smulkių darbų, pavyzdžiui, krovinių terminalų statybos, pagrindinių stočių infrastruktūros ir pan. Pagal susitarimą, „RB Rail“ inicijuos šių pirkimų auditus bei patikras.

Dainius Budrys, „Rail Baltica“ stebėtojų tarybos pirmininkas, sako, jog bendra įmonė vykdys pirkimus, susijusius su bendrais „Rail Baltica“ standartais bei projektų studijomis, geležinkelių signalizacijos įrengimų, geležinkelių statybų pasienyje pirkimai bus vykdomi per konsoliduotus pirkimus, o atskirai valstybėms bus galima skelbti geležinkelių stočių, terminalų ir panašius konkursus.

„Lietuva per bendrą įmonę ketina skelbti konkursus dėl 85 mln. Eur vertės geležinkelio ruožo Lenkijos siena–Kaunas signalizacijos įrengimo bei 14,5 mln. Eur vertės geležinkelio ruožo Kaunas–Latvijos siena projektavimo. Nacionaliniu lygiu Lietuva skelbs konkursus už 144 mln. Eur“, – „Lietuvos geležinkelių“ išplatintame pranešime cituojamas p. Budrys.

Sutarta ir dėl bendros įmonės filialų Lietuvoje ir Estijoje steigimo. Pasak p. Budrio, toks filialas Lietuvoje leis užtikrinti, kad pridėtinės vertės mokestis (PVM) liktų šalyje. „Tuo ypač džiaugiamės, nes tai reiškia, kad apytikriai 40 mln. Eur papildysime Lietuvos biudžetą.“

Susitikimo metu sutarta ir dėl anksčiau daug diskusijų kėlusio bendros įmonės valdybos rinkimo klausimo – ją rinks konkursą laimėjusi personalo atrankos įmonė. Dar viena naujovė – organizaciniai bendros įmonės struktūriniai pokyčiai – nutarta „RB Rail“ darbuotojų skaičių padidinti nuo 6 iki 27.

EK Lietuvoje vykdomiems darbams birželį patvirtino 191 mln. Eur finansavimą – 85% reikiamos sumos. Viso projekto vertė – beveik 5 mlrd. Eur.

Kaltino Lietuvą

VŽ šią savaitę rašė, apie grėsmę prarasti „Rail Baltica“ finansavimą. Baiba Rubesa, „RB Rail AS“, koordinuojančios „Rail Balticos“ projekto įgyvendinimą trijose Baltijos šalyse, valdybos pirmininkė ir vykdomoji direktorė, pareiškė, kad procesus vilkina Lietuva.

„Kai bendros įmonės stebėtojų tarybai vadovavo Estija, sprendimai buvo priimami lengviau, o vadovaujant Lietuvai – jie vėluoja“, – VŽ teigė ji.

Ponia Rubesa pritarė, kad vienas pagrindinių klausimų, dėl kurių nebuvo priimtas sprendimas, yra konsoliduotas požiūris į viešųjų pirkimų organizavimą užtikrinant masto ekonomiką. Tačiau ji pabrėžė, jog sprendimas dėl to, kad PVM už atliekamus darbus liktų toje šalyje, kur jie atliekami, seniai rastas, tik Lietuva atsisako jį priimti.

Dainius Budrys, „RB Rail“ stebėtojų tarybos pirmininkas ir antrinės AB „Lietuvos geležinkeliai“ įmonės „Rail Baltica statyba“ direktorius, nesutinka su nuomone, kad europinės vėžės projekto įgyvendinimas stringa dėl Lietuvos kaltės, o p. Rubesą kaltina politikavimu: „Griežtai nesutinku, kad Lietuva vilkina procesus. O p. Rubesos išsakytus teiginius apie proceso vilkinimą dėl Lietuvos galiu vertinti tik kaip politinius žaidimus, kuriems dabar ne vieta ir ne laikas.“

Ponas Budrys pabrėžia, kad šiuo metu jokie procesai nevėluoja, o įspūdis, kad jie yra vilkinami, gali kilti dėl to, jog tarp šalių šiuo metu svarstomi strateginės reikšmės klausimai, kurie turės įtakos visai tolesnei projekto eigai.

52795
130817
52791