2016-10-08 12:34

„Rail Baltica“: parašai sudėti, ES finansavimas bus peržiūrimas

Indrės Sesartės (VŽ) nuotr.
Indrės Sesartės (VŽ) nuotr.
Po ilgų derybų galų gale devyni parašai atsidūrė ant „Rail Baltica“ viešųjų pirkimų tvarką reguliuojančios galutinės sutarties. Paskutinis – penktadienio vakarą tyliai nugulęs Stasio Dailydkos, AB „Lietuvos geležinkelių“ generalinio direktoriaus parašas. Nuo akylos Biruselio akies tai, tiesa, negelbsti.

Sutartį pasirašė visos dalyvaujančios šalys: trijų Baltijos šalių transporto ministerijos, geležinkelių bendrovės ir reguliuotojai. Projektą koordinuojančios bendrovės „RB Rail“ valdyba imsis veiksmų įgyvendinti sutartyje nustatytus viso projekto vykdymo principus, rašoma išplatintame pranešime spaudai.

Tiesa, iki paskutinės minutęs uždelsta pasirašyti sutartis išjudino Briuselį.

Žinios apie penktadienio vakarą pasirašytą sutartį nespėjo pasiekti ES institucijų. Europos Sąjungos Mobilumo ir transporto generalinis direktoratas (DG MOVE) penktadienio vakarą pranešė „RB Rail“, kad kreipėsi į Inovacijų ir tinklų programų vykdomąją įstaigą (INEA), nurodydamas, kad šiai teks skubiai patikrinti priežastis, dėl kurių delsiama pasirašyti „Rail Baltica“ viešųjų pirkimų tvarką reguliuojančią galutinę sutartį. Direktorato ir vykdomosios įstaigos atstovai konkrečias patikrinimo detales aptars pirmadienį, taip pat bus nutarta, ką daryti su Latvijos ir Estijos finansavimo dalimi. Tuomet paaiškės, kaip šis direktorato sprendimas paveiks viso projekto eigą.

Komisijos manymu, „Rail Baltica“ projekto įgyvendinimas smarkiai vėluoja – ypač dėl to, kad nepasirašoma viešųjų pirkimų tvarką reglamentuojanti galutinė sutartis. Tai gali reikšti, kad Lietuva nevykdo savo įsipareigojimų pagal ES „Connecting Europe Facility“ programą. Iš šių fondų 2014-15 m. projektui buvo skirta apie 320 mln. Eur, kurių tikslingu panaudojimu suabejota.

Sunkia širdimi

Stasys Dailydka, AB „Lietuvos geležinkeliai“ (LG) generalinis direktorius dar iki pasirašydamas sutartį VŽ tikino parašą dėsiantis sunkia širdimi. Sutartį pasirašę LG praras teisę dalyvauti „Rail Balticos“ konkursuose, tuo metu Latvijos ir Estijos geležinkeliai tą daryti galės, nes jų nėra tarp sutartį turinčių pasirašyti šalių.

„Neaiški ir projektą vykdysiančios bendros įmonės atsakomybė. Tai yra nauja įmonė, sukurta be jokio turto, o ji bus atsakinga už visus projektus, pinigų panaudojimą. O kas bus, jei objektas bus įgyvendintas, bet ES nustatys kokių pažeidimų, atims pinigus, atsakomybę už viską turėsime prisiimti mes. Viskas nėra taip paprasta, kaip atrodo“, – aiškina p. Dailydka.

52795
130817
52791