2015-07-16 15:54

Žiemelis apie „Air Lituanicą“: ateities neturėjo

Gediminas Žiemelis. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Gediminas Žiemelis. Vladimiro Ivanovo (VŽ) nuotr.
Žinomas Lietuvos verslininkas Gediminas Žiemelis, „Avia Solutions Group" vadovas, prognozuoja, kad po metų Lietuvos oro uostai, jei juos bus užsimota privatizuoti, kainuos 1,2 mlrd. Eur, o „Air Lituanica“, tokia forma kaip dirbo, ateities neturėjo.

„Air Lituanica“ turėjo pasistatyti savo keleivių terminalą ir uždirbinėti iš kitų veiklų. Nuostolis vienam lėktuvui buvo per didelis. Tokią kompaniją aš įsteigčiau per 4 mėn.“, – sarkastiškai buvusio Vilniaus mero Artūro Zuoko kūrinį vertina p. Žiemelis.

Oro transporto srityje dirbantis verslininkas įvardina ir šių oro linijų vertę potencialiam investuotojui. Bendrovė buvo įdomi tik keleiviais – rinkos dalimi. Todėl investuotojas ir siūlė nurašyti skolą.

Nacionalinis vežėjas

Tačiau ne viskas beviltiška Lietuviškoje padangėje.

„Norint toliau didinti mūsų oro transporto sektoriaus vertę reikėtų bent 200 mln. Eur injekcijos sukurti ir palaikyti nacionalinį vežėją. O injekciją, tai matyčiau ne tik kaip duoklės grąžinimą Lietuvos pervežimo transportu industrijai, tačiau ir kaip naudą šaliai“, – aiškina vienas iš buvusio „flyLAL“ savininkų.

Pono Žiemelio duomenimis, turizmas - visų „vartotojiškų“ šalių ekonomikos ir biudžeto variklis (PVM Lietuvos biudžete iki 50% pajamų).

„Siūlyčiau tokią sumą paskirti vežėjo steigimui ir steigti jį su „Etihad", kuris yra vienintelis tinkamas partneris šiai dienai. Jiems reikia Europos keleivių srautų, o Lietuvai reikia tinkamai veikiančio vežėjo, kuris vėliau neprašys pinigų“, – dėsto verslininkas.

Kita gera žinia - brangstanti mūsų infrastruktūra. Kalbant apie oro uostų vertę, ją didina teisingas žingsnis – AB „Lietuvos oro uostai“ Vilniaus kainodaros peržiūrėjimas (iš esmės pakėlimas, nes „Wizzair“ ir „Ryanair“ vietoje maždaug 6,37 Eur „išvykstančiojo keleivio mokesčio“, mokėjo maždaug 2 Eur). Tokie pokyčiai iš esmės padidins oro uostų pelningumus.

Netikėtas milijardas

Rinkliavos didinimas, anot p. Žiemelio, buvo laiku, nes nemažins keleivių srautų – jau įsitvirtinusios pigių skrydžių bendrovės neišeis iš užimtų pozicijų. Tuo labiau, kad „Ryanair“ dabar stipriai spaudžia Skandinavijoje profsąjungos ir jie perbazuoja kelis lėktuvus į Kauną, „Wizz air“ neseniai atliko IPO ir investuotojai laukia iš jų augimo. Jie, beje, užsakė 180 naujų lėktuvų, kuriuos reikės kažkur parkuoti.

„Mano vertinimu, jei bus pasiektas 4 mln. keleivių per metus srautas, mūsų oro uostus bus galima parduoti už 1,2 mlrd. Eur“, – konkrečius skaičius vardina verslininkas.

Palyginimui, 2014 metais Liublianos (Slovėnija) oro uostas su 1,3 mln. per metus aptarnaujamų keleivių parduotas (49 m. koncesija) už 250 mln. Eur. 2005 m. Budapeštas (Vengrija) su 6 mln. keleivių 75 % parduotas už 1,8 mlrd. Eur.

„Mes patys privatizavime nedalyvausime, ji mūsų bendrovėms bus naudinga, nes mes savo verslus oro uostuose be garsių politinių frazių galėsime vystyti sparčiau“, - tvirtina p. Žiemelis.

Siūlė tęsti „Air Lituanica“ veiklą

Šiandien skelbiama, kad Estijoje veikiantis investicinis fondas „Infortar“ siūlė tęsti „Air Lituanicos“ veiklą. Gegužės 7-ąją – dvi savaitės iki „Air Lituanicos“ veiklos sustabdymo – Vilniaus miesto savivaldybei pateikė pasiūlymą, kuriame išreiškė norą prie Lietuvos oro linijų veiklos prisidėti 50 mln. Eur. Tačiau su sąlyga – tolimesnėmis savivaldybės ar valstybės dotacijomis.

52795
130817
52791