„Swedbank“ finansuoja žaliąsias permainas Klaipėdos gatvėse

Pasak Vaido Ramanausko, projektą vykdančios UAB „Klaipėdos paslaugos“ generalinio direktoriaus, tai – didžiausia vienkartinė investicija į ekologišką viešąjį transportą Klaipėdos istorijoje.
„Ši investicija yra reikšmingas žingsnis, siekiant užtikrinti ekologiškesnes viešojo transporto paslaugas Klaipėdoje“, – teigia jis.
„Swedbank“ projektą finansuoja pagal jungtinės veiklos sutartį su tarptautinį pirkimo konkursą laimėjusia autobusų tiekėja UAB „Transmitto“, kuri atstovauja pasaulyje žinomą autobusų gamintoją „Iveco“.
„Tai puikus pavyzdys, kaip kartu galime užtikrinti pažangius, mažų emisijų transporto sprendimus ir stiprinti viešojo transporto infrastruktūrą Lietuvoje”, – sako Paulius Atkočiūnas, „Swedbank“ Verslo klientų departamento vadovas.
Taršą mažinančios technologijos
Į Klaipėdos gatves išriedėsiantys 12 metrų ilgio autobusai „Iveco Bus Urbanway“ yra varomi suslėgtomis gamtinėmis dujomis (CNG) ir elektros energija, kuri stabdymo metu yra regeneruojama. Pažangios hibridinės technologijos dėka „Iveco Bus Urbanway“ anglies dvideginio emisijos bus iki 16 proc. mažesnės, lyginant su tradiciniais dyzeliniais autobusais, o naudojant biometaną emisijas bus galima sumažinti iki 83 proc.

Anot V. Ramanausko, jau dabar didžioji dalis autobusų Klaipėdoje naudoja alternatyvius degalus.
„Šie hibridiniai autobusai leis dar labiau sumažinti taršą ir padės siekti keliamų ekologinių tikslų, ypač kai kurui naudojame biometaną – žaliąją gamtinių dujų alternatyvą“, – pabrėžia V. Ramanauskas.
Skaičiuojama, kad vienas mažos taršos autobusas per metus vidutiniškai nuvažiuos apie 70.000 km, vieno kuro užpildymo pakaks 500 km atstumui įveikti. Autobusuose bus įrengtos 32 sėdimos vietos, atskiros zonos tėvams su vaikais ir specialių poreikių turintiems asmenims. Saugumo lygis ir vairuotojų darbo vietos ergonomika atitiks aukščiausius standartus.
Už autobusų priežiūrą ir aptarnavimą visą sutarties laikotarpį bus atsakinga „Transmitto“.
Siekia klimatui neutralaus judumo
Transporto sektoriaus dekarbonizacija yra vienas pagrindinių prioritetų, kurios siekdama strateginių klimato kaitos tikslų išskiria Europos Sąjunga. Skaičiuojama, kad šiuo metu transporto sektoriuje išskiriama beveik 40 proc. visų energijos gamybos metu išmetamų šilumos efektą sukeliančių dujų. Be to, jame, skirtingai nei kituose sektoriuose, emisijos pastaruosius kelis dešimtmečius didėja – lyginant su 2005 metais, jos išaugo beveik 50 proc.
Būtinybę diegti tvaresnius sprendimus šiame sektoriuje pabrėžia ir Europos miestų merai. 2024 m. Strasbūre vykusiame Europos merų suvažiavime jie akcentavo, kad vienas iš dešimties svarbiausių prioritetų Europos miestams ir jų gyventojams turėtų būti aplinkai draugiškas ir CO2 pėdsako nepaliekantis transportas (angl. zero-emission mobility). Miestų vadovai ragina užtikrinti, kad susisiekimas urbanizuotose teritorijose būtų patikimas, tvarus ir patogus – toks, kuris skatintų gyventojus daugiau vaikščioti, važinėti dviračiais ir dažniau rinktis viešąjį transportą.

Pasak P. Atkočiūno, tokie sprendimai, kaip Klaipėdos investicija į žalesnį viešąjį transportą, stiprina miestų vaidmenį, įgyvendinant nacionalinius klimato politikos uždavinius ir skatina tvaresnę judumo kultūrą. „Klaipėdos miesto investicijos demonstruoja lyderystę, siekiant didinti viešojo transporto sistemos patrauklumą ir prisidėti prie šalies mastu aktualių klimato kaitos mažinimo tikslų“, – sako jis.
Planuojama, kad jau 2026 m. pradžioje 80 proc. visų uostamiesčio viešojo transporto maršrutų aptarnaus mažos taršos autobusai. Taip miestas siekia klimato neutralumo, mažesnio triukšmo ir aukštesnės gyvenimo kokybės gyventojams.
Plečia žaliųjų paskolų portfelį
Klaipėdos sprendimas įsigyti biometanui pritaikytų hibridinių autobusų atspindi platesnę ES industrijos dekarbonizacijos kryptį ir Lietuvos klimato politikos siekį plėtoti žaliąsias investicijas. „Swedbank“ susidomėjimas taip pat nėra atsitiktinis: bankas aktyviai prisideda prie tvarių pokyčių transporto sektoriuje, ir nuosekliai plečia bendrą žaliųjų paskolų portfelį, finansuodamas projektus, kurie Lietuvoje skatina žiedinę ekonomiką.
„Verslo žiniose“ rašyta, kad pernai „Swedbank“ paskelbė finansuojantis didžiausią Baltijos šalyse biometano gamybos projektą, kurį įgyvendina atsinaujinančios energetikos bendrovė „Green Genius“. Į biometano jėgainių konversijos projektą susitarta investuoti 35 mln. Eur
Žaliųjų verslo paskolų portfelis šiuo metu sudaro 1,44 mlrd. Eur.